Cultuur, Welzijn en Zorg

1. De VVD wil dat de locatie Meermin in Edam snel weer plaats biedt aan ouderen en zorgbehoevenden uit Edam.

2. Kunst en cultuur zijn belangrijk voor onze gemeente, ook in de kleine kernen. Onze gemeente kent vele koren, bandjes, kunstenaars en musea. Dat moet zo blijven. De gemeente steunt een aantal van deze projecten financieel en blijft dat doen, maar het is belangrijk dat instellingen / verenigingen in eerste instantie kijken naar wat ze zelf kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan sponsoring vanuit het bedrijfsleven of donateursacties.

3. We hechten veel waarde aan onze lokale identiteit. Edam, Volendam en de kernen in de Zeevang hebben allemaal hun eigen geschiedenis, hun eigen tradities en feesten. Dat is een groot goed. Het is belangrijk dat de politiek hier niet aan tornt.

4. De VVD wil behoud van voorzieningen in Zeevang zoals de afvalstraat, en de Buurtbus.

5. Het Breed Sociaal loket willen we zodanig inrichten dat cliënten met meervoudige zorgproblemen bij één instantie terecht kunnen. Het Breed Sociaal loket moet breder en laagdrempeliger worden en voorzien van een regisseur. De regisseur zorgt voor begeleiding, controle, aansturing en samenwerking van partijen, vooral bij personen met meervoudige problemen. Het huidige systeem leidt ertoe dat bij meervoudige problemen teveel mensen betrokken zijn, niet de juiste zorg wordt geboden en de samenhang, begeleiding en controle verloren gaan.

6. Bij de zorg wil de VVD meer inzetten op toenemende vergrijzing, eenzaamheid, kwetsbaarheid en psychische problematiek (dementie, verwardheid). Jaarlijks een seniorenmarkt organiseren waar ouderen en hun naasten informatie krijgen over zorg- en welzijnsvoorzieningen en activiteiten in de gemeente. Zet in op preventie, zodat veel zorgvraag voorkomen wordt.

7. Het verminderen van drugs- en alcoholgebruik onder de jeugd blijft erg belangrijk. Net als het stimuleren van sporten en bewegen om de gezondheid te verbeteren.