Edammer basisscholen: Powerplay coalitie en wethouders

In november berichtte de VVD over het uitstel van het besluit om een EVC-veld te gebruiken voor de nieuwbouw van een basisschool. Hierdoor kon er verder onderzoek worden verricht naar alternatieve locaties. Tot grote verbazing van betrokkenen werd tegen gemaakte afspraken in, toch in december plotseling het besluit genomen om de Piramide op zijn huidige locatie te herbouwen. De manier hoe de coalitie en de wethouders, onder aanvoering van het CDA, dit er doorheen drukte viel zeer slecht bij een deel van de gemeenteraad en zeker ook bij sportminnend Edam-Volendam en omwonenden van EVC.

Plan van aanpak Singelwijk: goed plan, verkeerde volgorde

Tegelijk met de discussie over ver-/nieuwbouw van de Trimaran en Piramide deed het college een voorstel om de Singelwijk leefbaarder en mooier te maken. Omdat de twee onderwerpen met elkaar te maken hebben werd voorgesteld om het ‘Plan van aanpak Singelwijk’ ook uit te stellen. Dit kreeg helaas geen meerderheid. In de vergadering van december vond de VVD en een grote meerderheid het plan van aanpak een goed voorstel. Maar door de Piramide kwam de discussie schoollocatie ineens toch aan bod. Jan-Jaap Surie (VVD): ‘Wat als uit het onderzoek blijkt dat de beste nieuwe locatie voor de Piramide niet op zijn huidige locatie is?’ Dit werd door voorzitter De Jong (CDA) terecht snel gestopt, omdat het onderwerp herbouw scholen niet op de agenda stond.

Coalitie drukt herbouw Piramide door

De grootste verrassing kwam pas aan het eind van de vergadering. Voorzitter De Jong (CDA) kwam met een voorstel om direct de locatie van de Piramide op zijn huidige locatie vast te stellen. In de pauze werd de powerplay van de coalitie (VD|80, Zeevangs Belang, CDA en BVNL) en wethouders Tuijp (CDA) en Kes (BVNL) duidelijk en lag er een besluit voor herbouw Piramide op de huidige locatie. De VVD was compleet verbijsterd. Jan-Jaap Surie (VVD): ‘Eerst mogen we het terecht niet hebben over de schoollocaties van de voorzitter en dan komt hij zelf met een voorstel voor een schoollocatie voor alleen de Piramide!’. Naast dat dit onbehoorlijk is, betekent dit een beperking van opties voor locaties van herbouw van de Trimaran. Dit is minachting richting alle sportliefhebbers en de omwonenden, die bij de vorige vergadering in groten getale aanwezig waren.

VVD: Vervolgonderzoek en participatie schoollocatie goed afronden

De gemeente heeft inmiddels het signaal van slechte communicatie met belanghebbenden opgepakt. En heeft meerdere gesprekken gevoerd met omwonenden en EVC. Helaas heeft de VVD wisselende signalen ontvangen over de inhoud van deze gesprekken. Door de instelling van de coalitie en wethouders, is het vertrouwen van de VVD op een goed onderbouwd voorstel flink gedaald. Door de historie van deze voorstellen verwachten wij dat het college ook voor de locatie Trimaran koste wat kost haar zin wil doordrukken: dus voor herbouw van de Trimaran zal de wethouder de EVC een veld ontnemen en de Molenbuurt door de verkeersontsluiting verkeersonveiliger maken. De VVD zal zich blijven inzetten op een volledig afgerond onderzoek om een goed onderbouwd besluit te nemen voor herbouw van de Trimaran.