Windturbines in Edam-Volendam

Afgelopen donderdag 20 april werd de Omgevingsvisie in de gemeenteraad besproken. De Omgevingsvisie beschrijft de hoofdlijnen van beleid t/m 2050. Dat betreft woningbouw, economische zaken, groenbeleid, maar ook de energiestrategie. En over dat laatste was de VVD-fractie zeer verbaasd.

Edam-Volendam voert D66-beleid

De coalitiepartijen (Volendam|80, Zeevangs Belang, CDA en, BVNL) vonden het samen met GroenLinks en de PvdA een prima idee om de mogelijkheid tot plaatsing van windmolens en zelfs windturbines in onze gemeente op te nemen in de toekomstvisie. Terwijl het mooie open landschap ermee wordt verpest en er grote vraagtekens zijn omtrent de gezondheidsrisico’s voor mens en dier. Zeker van partijen als Volendam|80 en BVNL hadden we geen D66 beleid verwacht.

“We willen het niet, maar doen het toch!”

In koor werd door Volendam|80, BVNL, Zeevangs Belang en CDA geroepen dat ze eigenlijk helemaal geen windturbines willen, maar ondertussen weigerde deze partijen samen met GroenLinks en de PvdA de turbines uit de toekomstvisie te halen. Zij wilden de mogelijkheid voor de toekomst nadrukkelijk openlaten. En zo kreeg wethouder Dijkshoorn (Zeevangs Belang), alle lof in ontvangst van de coalitie, zonder enige tegenspraak.

VVD dient amendement in tegen windturbines nabij Beets en op industrieterreinen

Namens de VVD diende fractievoorzitter Emile Karregat een amendement in om de onzalige gigantische windturbines te weren uit het landschap en van industrieterreinen. Lijst Kras en Forum voor Democratie steunden het amendement hartstochtelijk. Karregat: “als je iets niet wilt, moet je dat ook niet opnemen in een visiedocument. Het is toch vreemd als de provincie debatteert over een afstand tussen turbines en woningen van 650, 850 tot 1.100 meter en onze gemeente het kennelijk prima vindt als mensen wel 10 uur per dag vlak naast turbines gaan werken. De wereld op z’n kop”, aldus Karregat.

Bevolking mag zich uitspreken

De omgevingsvisie -inclusief de mogelijkheid tot plaatsing van gigantische windturbines- ligt van 26 april t/m 6 juni ter visie voor inspraak. Alle inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden kunnen zich hierover uitspreken. Het staat voor- en tegenstanders vrij dat te doen. Doe dat dan ook en ga vanaf 26 april naar de website van de gemeente. Uw mening doet ertoe!

VVD Edam-Volendam

Reageren kan via info@edamvolendam.vvd.nl