VVD Edam-Volendam lanceert een actieplan voor (betaalbaar) wonen

Er is een acuut tekort aan woningen. Jongeren en senioren in Edam-Volendam willen graag snel een huis, maar de prijzen zijn hoog en er zijn weinig huizen beschikbaar. Daarom presenteert de lokale VVD een actieplan voor wonen. Want iedereen verdient een kans op een koopwoning.

1. We bouwen betaalbare koopwoningen voor starters, senioren en zorgbehoevenden. We staan voor groen en ruim wonen, met respect voor het open landschap.

2. De hele Lange Weeren wordt bebouwd, met minimaal het kwaliteitsniveau van de Broeckgouw en voor de lokale vraag.

3. Voor starters is het vaak lastig om een hypotheek te krijgen. Daarom willen we het mogelijk maken om gemeentelijke startersleningen aan te vragen tot 45.000 euro, om zo de kans op een woning te vergroten.

4. Het mogelijk maken om woningen te splitsen - ook in het buitengebied - zorgt voor beter gebruik van grote woningen en boerderijen.

5. Om te voorkomen dat nieuwe wijken in deze lastige periode op de woningmarkt worden opgekocht door beleggers willen we inzetten op een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw. Ook willen we als noodmaatregel een onderzoek doen naar een opkoopverbod voor bestaande koopwoningen voor investeerders of beleggers. Dit wordt weer afgeschaft als de woningmarkt weer normaler functioneert.

De lokale VVD wil er zo alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze jongeren, senioren en zorgbehoevenden snel aan een mooie, betaalbare woning komen in onze gemeente.

Heb je suggesties? Laat het ons weten in de comments.