VVD Edam-Volendam vindt belastingverhoging niet acceptabel

Recentelijk is de in de gemeenteraad de begroting voor 2022 besproken. In die begroting worden ook altijd de belastingvoorstellen gedaan voor het komende jaar, zoals de OZB, reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing. De VVD vindt dat de belastingverhogingen die werden voorgesteld niet zijn uit te leggen en stelt een andere oplossing voor.

Fractievoorzitter Emile Karregat tijdens de Begrotingsraad

Afvalstoffenheffing niet 7% verhogen maar maximaal 3%

De meeste belastingen gaan met het inflatiecijfer van 1,5% omhoog, maar de afvalstoffenheffing was daar een van de uitzonderingen op. Die zou met maar liefst 7% worden verhoogd om de kosten voor het ophalen en verwerken van afval versneld kostendekkend te maken (kostendekkendheid is nu al ruim 90%).  De afgelopen jaren is die kostendekkendheid al fors toegenomen en om dan nu nog een extra groot offer van de inwoners te vragen ging de VVD te ver. Emile Karregat stelde namens de VVD-fractie voor om de verhoging te verlagen tot maximaal 3%.

Beslissing uitgesteld tot december

Omdat de gemeente dit jaar meer geld krijgt uit het gemeentefonds kan het terugdraaien van de belastingverhoging worden doorgevoerd, zonder dat er bezuinigd hoeft te worden. In december wordt duidelijk hoeveel extra geld er werkelijk uit Den Haag komt.  Met de raad en het college van B&W is dan ook overeengekomen dat het besluit hierover in december wordt genomen. Wordt vervolgd.

Fractie VVD Edam-Volendam

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij, Jan-Jaap Surie, Frank Zwarthoed en Elma de Koekkoek