Inpolderen van het Markermeer was, is en blijft een slecht plan

Enkele weken terug hebben we in De Telegraaf gelezen dat het plan van architect/stedenbouwkundige Leo Onderwater uit het jaar 2000 weer is afgestoft en nieuw leven is ingeblazen. Hij stelt: ‘Het moet er nu toch echt van komen, de inpoldering van het Markermeer.’ Dat er daardoor bij Edam en Volendam niet meer dan een brede sloot aan water overblijft, een snelweg door Middelie en Hobrede komt en straks een sneltrein langs Oosthuizen raast, lijkt bijzaak. De VVD Edam-Volendam zal er alles aan doen om dit te voorkomen.

© De Telegraaf

Grote steden vlak voor kust Edam en Volendam

De VVD moet er niet aan denken. Waar men nu wandelend op de dijk uitkijkt over het weidse water zal dat straks veranderen, als het aan deze architect ligt. Dan kijkt men aan tegen twee dichtbij gelegen grote steden, gelijk aan Purmerend en Hoorn.

Natuurlijk moet er ruimte voor woningbouw komen, maar om zo natuur, recreatie, toerisme, visserij en het belang van een zoetwaterbuffer en waterberging de nek om te draaien is wat ons betreft twee grote bruggen te ver.

Provincie keurt heel veel projecten af – binnenstedelijk bouwen

De provincie keurt bijna elk potentieel bouwproject af dat in Noord-Holland wordt ingediend. Of het nu gaat om projecten rondom Alkmaar, Heerhugowaard of bijvoorbeeld Landsmeer, elke keer werd het afgeschoten: “Bouw maar binnenstedelijk” was dan de boodschap. En dan wordt er nu voorgesteld maar gewoon het Markermeer in te polderen en daar twee (of meer) grote steden te laten verrijzen?  Nee, de VVD Edam-Volendam ziet meer heil in kwalitatief hoogstaande woningbouw in de Lange Weeren en het realiseren van kansvolle projecten die in de afgelopen vijf jaar in Noord-Holland zijn afgeschoten.

Wij zullen nadrukkelijk de vinger aan de pols houden, want het Markermeer is ons te dierbaar om er lichtvaardig mee om te gaan.

Wat is jouw mening over deze plannen? Laat het ons weten via info@edamvolendam.vvd.nl.

Fractie VVD Edam-Volendam

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij, Jan-Jaap Surie, Frank Zwarthoed, Elma de Koekkoek