Hart onder de riem voor de horeca: extra ruimte voor terrassen tot (in ieder geval) 2023

Ondernemers hebben het ontzettend moeilijk in deze lastige tijd. Veel bedrijven zitten alweer maanden dicht. Het is belangrijk om als lokale politiek alles te doen wat mogelijk is om deze bedrijven te helpen het hoofd boven water te houden. Afgelopen donderdag zette de gemeenteraad een belangrijke stap voor de horeca: de extra terrasruimte wordt verlengd tot 2023!

Vorig jaar mei deed de lokale VVD een voorstel om tijdelijke terrassen mogelijk te maken op bijvoorbeeld de Loswal in Volendam en de Kaasmarkt en Voorhaven in Edam. Dit was een groot succes voor zowel bezoekers als ondernemers. Om ondernemers duidelijkheid te geven voor de komende tijd, zodat ze kunnen investeren in een mooiere uitstraling op deze terrassen, is donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering een VVD-motie aangenomen om de terrasverruiming te verlengen tot 2023.

In gesprek

Half februari besloten de fractieleden van de lokale VVD om samen met horecaondernemers (digitaal) om tafel te zitten en eens goed te luisteren wat zij te vertellen hadden. Waar liepen ze tegenaan? Wat kan de lokale politiek doen?

Wat we zagen was een zeer veerkrachtige en optimistische groep mensen, die niet bij de pakken neer zaten. Uiteraard hadden ze het zwaar, maar ze keken ook naar de toekomst. Talloze suggesties kwamen uit dit gesprek, en vele suggesties daarvan nam de VVD ter harte.

Mooie uitstraling

Zo vroegen de ondernemers om duidelijkheid over de terrassen. Ze willen investeren in een betere uitstraling (mooiere en uniforme parasols bijvoorbeeld), maar dan moet je wel zeker weten dat de tijdelijke terrassen niet over een paar maanden worden opgedoekt. Bovendien werden de terrassen door de bezoekers zeer positief onthaald en kwamen er geen of nauwelijks klachten van omwonenden. Daarom besloot de VVD een motie in te dienen: de extra terrasruimte tot (in ieder geval) 2023. De motie had het niet gehaald zonder de steun (en het mede ondertekenen) van Lijst Kras, CDA en Zeevangs Belang. Dat waarderen wij zeer. De oppositie (VD|80, PvdA en GroenLinks) steunde de motie helaas niet.

De verlenging wordt eind 2022 geëvalueerd. Dan wil de VVD graag bezien of de verruimde terrassen permanent kunnen worden gemaakt. Ook dit is in de motie opgenomen. De VVD staat hier in ieder geval zeer welwillend tegenover.

Goede suggesties

In het gesprek met de ondernemers gaven ze ons ook andere zaken mee. Zo werd geopperd waarom er niet meer met het Europaplein kan worden gedaan voor mooie, karakteristieke evenementen die het plein een extra impuls geven en verlevendigen. Of waarom gaat de gemeente niet met de toerisme- en horecasector aan tafel voor het mogelijk maken van een handige app, waarin zowel culturele activiteiten, horeca-aanbod, toerisme en evenementen samenkomen. Zodat iedere bewoner en bezoeker weet wat er allemaal aangeboden wordt. Zeer goede suggesties, waar de VVD schriftelijke vragen over heeft gesteld aan het college.

We willen natuurlijk niet alleen de horeca graag spreken, we willen binnenkort ook met zoveel mogelijk andere sectoren, bewoners en ondernemers (digitaal) aan tafel. Want alleen als politieke partijen echt luisteren naar wat er speelt bij de bevolking kan de gemeenteraad het juiste doen.

Heeft u suggesties, vragen of wilt u ons ook (via een gesprek) zaken meegeven? Dat kan. U kunt ons bereiken via info@edamvolendam.vvd.nl of via onze Facebook-pagina: www.facebook.com/VVDVolendamEdam

Fractie VVD Edam-Volendam

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij, Jan-Jaap Surie, Frank Zwarthoed, Elma de Koekkoek