Lange Weeren – bouwen of rouwen?

De afgelopen weken hebben diverse groeperingen geschreven hoe de politieke partijen denken over woningbouw in de Lange Weeren, voordat er een inhoudelijk debat is geweest. Na de eerste inhoudelijke raadsvergadering van afgelopen week weet u: op Groen Links na willen alle politieke partijen dat er een mooie, open, ruime wijk wordt gerealiseerd. De Broeckgouw is straks afgerond maar vooral in Volendam is de lijst woningzoekenden nog lang. Vol gas vooruit dus. Of toch niet?

Provinciale goedkeuring nodig

Er is toestemming van de provincie nodig voor de bouwplannen in de Lange Weeren. We moeten daarbij rekening houden met een politiek links georiënteerde provincie, die elders in Noord-Holland al vele kansrijke bouwprojecten heeft afgeschoten omdat men vindt dat gemeenten binnenstedelijk moeten bouwen. Maar dat is erg duur en onvoldoende, dus geen oplossing. Natuurlijk heeft Edam-Volendam nog enkele bouwlocaties, zoals bijvoorbeeld het Tase-terrein en de Maria Goretti-locatie. Dat is bij lange na niet genoeg om aan de grote vraag te voldoen.

Eén visie voor het totale gebied

Na lange tijd van onenigheid is er sinds lange tijd weer sprake van een gesprek met de provincie over het wellicht mogen bebouwen van het eerste deel van de Lange Weeren. Een adviescommissie van de provincie heeft gevraagd om een visie op de hele Lange Weeren, zodat zij een idee heeft wat de gemeente met het hele gebied van plan is. Er is daarbij een deadline gesteld van 1 mei. De gemeente is die visie nu aan het maken. De VVD vindt dat logisch en is daar erg blij mee.  De gemeenteraad zal die totaalvisie, samen met een ontwikkelkader voor het eerste deel, in de raad bespreken. Dat zal wellicht niet voor 1 mei lukken, maar met enkele weken uitstel wel voor het zomerreces.  Op deze manier heb je kans dat er nog dit jaar een akkoord komt voor het bouwen van een mooie, ruime wijk in de Lange Weeren.

Op de rem trappen en zwaar vertragen of eerst kijken wat de plannen zijn?

Oppositiepartijen (VD|80 en PvdA) wilden tijdens de gemeenteraad van 16 maart hard op de rem trappen, omdat men geen vertrouwen heeft dat het een mooie wijk wordt, als er begonnen wordt met alleen het eerste deel van de Lange Weeren. Zij zien liever dat beide ontwikkelaars (BPD en Scholtens) nu meteen samen met de gemeente voor één groot plan gaan. Dat klinkt goed, alleen gaat dat proces veel extra tijd kosten. De provincie wil zo’n traject met de gemeente niet lopen terwijl er verkiezingen zijn en aangezien er volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen zijn en daarna provinciale verkiezingen, ben je zomaar 3 jaar verder zonder dat er een akkoord voor de plannen is (als het er al ooit komt).

De VVD ziet voordelen van zo’n grote, langdurende totaalaanpak, echter het nadeel is de grote onzekerheid op een succesvol einde. De gemeenteraad kent de inhoudelijke plannen van het eerste deel nog niet. Daarom wil de VVD -net als LijstKRAS, CDA en ZB- dat de gemeenteraad voor de zomer eerst de totaalvisie inclusief het ontwikkelkader voor het eerste deel bespreekt. Als deze niet aan de zeer hoge verwachtingen voldoen zal de VVD niet aarzelen te kiezen voor de aanpak met lange adem.

Hoe moet de Lange Weeren eruit gaan zien?

De Lange Weeren moet zeker géén betondorp of Vinexwijk worden. De VVD staat voor een ruim opgezette, aantrekkelijke wijk, met mooie woningen, voldoende water, groen, met een wandelpark en voldoende parkeerplaatsen. Net als in de Broeckgouw in Volendam en Waterrijk in Oosthuizen. De VVD wacht nog een paar maanden af, om dan in de raad te bespreken of de totaalvisie van onze gemeente en het ontwikkelkader voor het eerste deel naar de provincie kan ter goedkeuring. Maar zal, zoals gezegd, niet aarzelen om in te grijpen, als deze plannen niet aan de hoge VVD-standaard voldoen. De Lange Weeren is te belangrijk om lichtvaardig mee om te gaan.

Fractie VVD Edam-Volendam

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij, Jan-Jaap Surie, Frank Zwarthoed, Elma de Koekkoek