Meldingapp 'MijnGemeente' beschikbaar voor Edam-Volendam

De langverwachte Meldapp: ‘MijnGemeente’ gaat 1 maart aanstaande ‘live’ in Edam-Volendam! En wat mij betreft zet iedereen die app meteen op zijn telefoon. Gemeenteraadsleden hebben al met de app getest en waren erg positief. Zit een afvalcontainer verstopt? Is een lantaarnpaal kapot? Ligt er glas op straat? Een dode vis in de sloot? Is er sprake van geluids- of stankoverlast? Is de bestrating verzakt na een forse regenbui? Het is allemaal heel eenvoudig te melden.

Ik verwacht dat het zal leiden tot het veel makkelijker doorgeven van een melding. Je hoeft niet te bellen, je kunt even een foto maken en via de app doorsturen naar de gemeente. Als het is opgelost, krijg je ook een terugkoppeling. In het begin zal dat best even wennen worden, zeker als we gelijk een hausse aan meldingen krijgen. Maar de verwachtingen zijn goed en de dienstverlening zal er verder door verbeteren.

Tegelijkertijd zal deze Meldapp de gemeente voorzien van nieuwe inzichten, waar we in ons beleid weer rekening mee kunnen houden. Bijvoorbeeld voor planning van groot onderhoud van wegen. Of voor prioriteiten bij handhaving. Hotspots en veelvoorkomende frustraties komen ‘als vanzelf’ bovendrijven.

Met de verbetering van terugbellen, begrijpelijke brieven, het bezorgen van paspoorten en het (op tijd) werken op afspraak, is deze Meldapp de volgende verbetering van de dienstverlening. De volgende stap is de aanpak van de website. En de laatste in het rijtje, waar de komende tijd aan gewerkt gaat worden, is de invoering van een online instrument om de tevredenheid te monitoren, voor enquetes en online participatie. Daarover later meer. Voor nu, hoop ik dat iedereen helpt om de openbare ruimte verder te verbeteren. En de Meldapp ‘MijnGemeente’ op zijn of haar telefoon zet.




Wim Runderkamp
Wethouder