Nog iets in de spaarpot houden

Niet alleen ondernemers, inwoners, ziekenhuizen, instellingen en bedrijven hebben het zwaar. Ook gemeenten treft een onzekere tijd. Wél allerlei broodnodige regelingen moeten betalen, terwijl niet bekend is óf en hóe het Rijk de gemeente compenseert. Dat is financieel echt heel lastig.

Niet nog eens €3,5 miljoen uit de Algemene Reserve van de gemeente halen

VVD-fractievoorzitter Emile Karregat gaf tijdens de vergadering waarin de begroting wordt besproken aan dat de VVD moeite heeft met het steeds verder leegmaken van de Algemene Reserve. Voor de begroting van 2020 zat nog 18 miljoen euro in de Reserve. In 2 jaar tijd zouden we 6,3 miljoen euro onttrekken. Dat is 34,9%!  Oorzaak is o.a. dat het college van burgemeester & wethouders volgend jaar weer voor 3,5 miljoen euro uit de spaarpot wilden halen voor de bouw van de Nieuwe Seinpaal. De bouw van de Seinpaal gaat door, dat is het probleem niet. Maar normaal beloopt die financiering een periode van tientallen jaren.

De gemeentelijke spaarpot wordt leger en leger

Door in een keer alles te betalen ontstaat er meerjarig wel wat financiële ruimte, maar de spaarpot wordt leger en leger.  En dan denkt u: “wat hebben wij nu aan een vollere spaarpot?”

De gemeente moet de hulppakketten met betrekking tot de Corona-maatregelen ook nog uit die spaarpot betalen. En nog niemand weet of het Rijk de gemeente volledig compenseert, dus moet de gemeente op haar financiële tellen passen. We willen tenslotte niet dat de gemeente onder curatele van de provincie komt, of net als Waterland de OZB met 17,1% moet verhogen.

Weerstandsvermogen en risico’s

Daarbij komt dat diezelfde spaarpot ook dient als weerstandsvermogen voor alle risico’s die de gemeente loopt.  De VVD vindt dat we daar behoedzaam mee om moeten gaan.

De VVD stelde tijdens de vergadering waarin de begroting wordt besproken dan ook via een amendement voor om die 3,5 miljoen euro in de Algemene Reserve (oftwel: de spaarpot) te laten.

Gemeente haalt (ook) de broekriem aan: 3,5 miljoen euro in spaarpot houden

Om die ombuiging te betalen wil de VVD zeker géén lastenverhoging, maar wel dat de gemeente € 100.000 per jaar gaat bezuinigen. Op de totale uitgave van 87 miljoen euro voor 2021 moet dit toch te doen zijn. Daardoor kan die 3,5 miljoen euro wel in de spaarpot blijven, kunnen de coronamaatregelen worden betaald, blijven risico’s ook in de toekomst goed gedekt en levert het nog een kleine plus op van ca. € 20.000 per jaar.  Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen door steun van het CDA, Lijst Kras en Volendam|80.

VVD Edam-Volendam

Emile Karregat, Dorèthy van Raaij, Jan-Jaap Surie, Elma de Koekkoek, Frank Zwarthoed