Thema van de week is opnieuw het Europaplein en omgeving

Thema van de week is opnieuw het Europaplein en omgeving. Of toch de biomassacentrales? Niet dat er geen andere dingen speelden. Leuke dingen, zoals het vrijwilligersontbijt zaterdagochtend, al kon ik daar deze keer helaas niet bij zijn. En het feit dat er eindelijk weer gepind kan worden in Oosthuizen. Ook de vorderingen aan de Trambrug in Edam. Of de verkoop van patio’s en watervilla’s in de Broeckgouw. De keuze qua thema van de week ging echter tussen biomassacentrales en het Europaplein.

Ik denk dat ik ga voor het Europaplein en omgeving. Want de nieuwe opstelling van de zaterdagmarkt was een feit. We kijken nu niet meer tegen lelijke achterkanten van kramen aan. En er is ruimte vrijgespeeld voor de fontein en toekomstige terrassen op het Europaplein. Van alle kanten kwamen complimenten over de nieuwe opstelling. Van ondernemers, omwonenden en bezoekers. Een mooie opsteker, waarmee ook een langgekoesterende wens van de gemeenteraad is uitgevoerd. Nog zo een is de inwerkingstelling deze week van de paal die het Spoorbuurtje afsluit.

Deze maatregel, ook uit de koker van de gemeenteraad, heeft een flink beroep op ons geduld gedaan, maar is nu een feit. De volgende stap, is de vaststelling van een terrasregeling. Ik wil graag dat B&W daar voor het toeristenseizoen een klap op kunnen geven. De insteek is dat er op het Europaplein naast de markt ook terrassen komen. En dat daarna ruimte is voor evenementen. En dat we op die manier steeds verder invulling geven aan een bruisend centrum.

Het andere onderwerp, de biomassacentrales, vraagt ook de nodige aandacht. Die centrales zijn nodig om warmte op te wekken. Met name voor warmtenetten, zoals de stadsverwarming in Purmerend. En onder meer in de MRA vragen we ons af of we voor heel Amsterdam en omgeving beleid of regels moeten maken over dit thema. En of we dan voor of tegen biomassa als brandstof zijn. Of dat het in de transitie van gas naar duurzame energie een noodzakelijk en tijdelijk kwaad is. Het blijkt dat de regio Zaanstreek-Waterland verdeeld is. En andere regio’s trouwens ook.

In Edam-Volendam zijn we in principe tegen biomassacentrales, zeker nu geothermie al wordt onderzocht en zeer kansrijk is als duurzame warmtebron op relatief korte termijn. Purmerend werkt echter al vanaf 2016 om een extra biomassacentrale te gaan bouwen, om te zorgen dat Purmerenders niet in de kou komen te zitten. Gelukkig gaan ze dat zo schoon mogelijk doen, ruim binnen alle normen en met rookgasreiniging. Zo werd mij en wethouder Schut deze week verteld door onze Purmerendse collega’s. Het plan is om dat binnenkort eens zelf te gaan bekijken.

Wim Runderkamp,
Wethouder