Vastgoed

Thema van de week is vastgoed! De gemeente is eigenaar van allerlei gebouwen. Denk aan kantoorgebouwen, sporthallen, maatschappelijk en cultureel vastgoed en voormalige scholen. Deze week stond vastgoed centraal. Al een tijd terug heeft de gemeenteraad Vastgoedbeleid vastgesteld. Daarin staat dat we een aantal gebouwen willen afstoten omdat we die niet of niet per se zelf nodig hebben.

Voor panden die we sowieso houden en die veel energie verbruiken zijn een aantal maanden geleden ‘duurzame meerjaren onderhoudsplannen’ vastgesteld. Het onderhoud kost extra geld en de verduurzamingsinvesteringen leveren over een tijdje geld op. Door nu andere gebouwen te verkopen, besparen we daar op de kosten en komen we per saldo goed uit. Tegelijkertijd willen we die locaties graag verkopen, zodat daar bijvoorbeeld woningen gebouwd kunnen worden.

En deze week kwamen allerlei dingen samen. De verkoop van 2 locaties in Oosthuizen (cultureel centrum en kraaiennest) was recent overeen gekomen. Nu kan ook de verkoop van het oude stadhuis in Oosthuizen aan de gemeenteraad voorgelegd worden. En daar wordt al een tijd naar uitgezien. Het is weer een belangrijke stap in het plan om het centrum van Oosthuizen weer nieuw leven in te blazen, door vooral zorgfuncties middenin het dorp te clusteren.

Verder is er ook mondelinge overeenstemming bereikt over de verkoop van de Botter, de voormalige school in Edam. Tegelijkertijd zijn afspraken gemaakt over de aankoop een deel van de gronden, die we nodig hebben voor de 3e ontsluitingsweg. Een resultaat waar heel lang en hard aan gewerkt is! En nog meer vastgoednieuws zit in de pijplijn, ditmaal in Volendam, maar daarover later meer.

Heel ander onderwerpen die deze week op mijn agenda stonden waren het Baggerplan, waar met name financieel heel goed naar is gekeken en niet onverdienstelijk. En het Groenbeleid, dat bijna klaar is om over te communiceren en waarover deze week de gemeenteraad is bijgepraat. En dan was ik nog naar een bestuurlijk overleg over de Waterketen. Een samenwerkingsverband van regiogemeenten en HHNK, waardoor we al jaren goede resultaten bereiken ten aanzien van ‘kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid’. Ook zeker het vermelden waard vind ik de digitale ‘Escaperoom’.

Deze stond in het teken van informatiebeveiliging. Mensen staan er niet altijd bij stil, maar met privacyregelgeving en cybersecurity, wordt achter de schermen de nodige energie gestoken in beveiliging, bewustzijn bij medewerkers en het naleven en controleren van veiligheidsprotocollen. Gelukkig zijn wel als college van B&W in een uitstekende tijd ‘geslaagd’ en haalden we alle doelen!

Wim Runderkamp,
Wethouder