Terecht dat parkeerkritiek serieus genomen wordt

De VVD vindt het goed dat er geluisterd wordt naar de kritische geluiden van de Wijkraad Oude Kom en andere inwoners over de parkeerontheffingen in centrum Volendam. Wethouder Runderkamp heeft toegezegd in gesprek te gaan met de Wijkraad en geen tweede ontheffing af te schaffen voor de huidige bewoners van het centrum.

Kritisch

Begin oktober werd er in de gemeenteraad gesproken over een aantal voorstellen om de parkeerproblemen in Edam-Volendam te verminderen. Veel voorstellen waren positief, zoals het versimpelen van de blauwe zones waardoor bewoners met een ontheffing op meer plekken kunnen parkeren, het ‘half uur parkeren’ in de Zeestraat en het verminderen van zwaar verkeer in Edam. Maar de maatregel om van twee naar één parkeerontheffing te gaan in het centrum Volendam was gelijk omstreden. De VVD-fractie sprak zich hierover kritisch uit omdat het belangrijkste probleem, de hoge parkeerdruk voor bewoners en ondernemers, hiermee niet wordt opgelost.

We kregen uit de Raad niet voldoende steun om de maatregel er gelijk uit te halen. Volendam80 en CDA waren kritisch, maar daarmee hadden we geen meerderheid. Wel hebben we bedongen dat, bij teveel negatieve gevolgen, de maatregel opnieuw zou worden bekeken en zo nodig zou worden teruggedraaid. Hier gingen de meeste partijen gelukkig wel in mee.

Snel handelen

Toen de Wijkraad zich liet horen heeft wethouder Runderkamp terecht snel gehandeld. De maatregel om van twee naar één ontheffing te gaan werd opnieuw besproken in het college en de wethouder gaf toe dat er meer participatie nodig was geweest. Dit ruiterlijk toegeven en daarna snel handelen om het probleem op te lossen vinden wij de manier waarop het hoort!

De huidige bewoners van het centrum houden nu hun tweede ontheffing. Voor nieuwe gevallen gaan we wel naar één ontheffing, zoals ook in Edam het geval is. De wethouder gaat hierover in gesprek met de Wijkraad. De VVD kan zich vinden in deze oplossing, zodat er geen ontheffingen van bewoners worden afgenomen. Daarnaast heeft de wethouder ook toegezegd in gesprek te gaan met ondernemers in Edam die opmerkingen hadden over de voorgenomen beperking van zwaar vrachtverkeer, om zo tot een oplossing te komen.

We blijven in de Raad alle voorstellen van het college kritisch bekijken, zoals onze kiezers dat van ons verwachten. Voor vragen of opmerkingen over onze standpunten zijn we altijd bereikbaar. Stuur een (persoonlijk) bericht via onze Facebookpagina (VVD Edam-Volendam) of bereik onze fractieleden.