Dienstverleniging

Op verschillende manieren speelde het onderwerp deze week een rol. Dienstverlening draait in essentie om het zorgen dat inwoners en ondernemers tevreden zijn over de overheid. Soms bij aanvragen van vergunningen, rijbewijzen, aktes of wat dan ook. Soms meer in het algemeen over de tevredenheid, over communicatie, over participatie. We willen dat ‘gewoon goed’ doen.

Deze week was er een overleg van het hele college van burgemeester en wethouders met alle managers. Over hoe we de dienstverlening dit jaar hebben verbeterd en hoe we daar mee verder gaan komend jaar. Ik zie dan dat er rondom participatie grote stappen zijn gezet. Met het Verkeersplan en de visie op de inrichting van de openbare ruimte en het veiligheidsplan hadden we al de nodige ervaring opgedaan. En die lijn is doorgetrokken. En op dit moment wordt bijvoorbeeld de economische visie afgerond en loopt er een intensieve voorbereiding van de Omgevingsvisie; die gaat over alles in ‘de leefomgeving’.

Dingen die meer aandacht krijgen en verdienen zijn het tijdig terugbellen, begrijpelijke brieven schrijven en het makkelijk maken voor inwoners om een melding te doen als er wat niet klopt. Of het nou gaat om een lantaarnpaal die het niet doet, om een verstopt riool, om handhaving en overlast of een kadaver op straat. Het kan op afzienbare termijn allemaal heel eenvoudig gemeld worden met een app, waarbij iedere melder snel een individueel antwoord krijgt.

Wat de handhaving betreft, daar zijn ook forse stappen in gezet. De rapportage van de eerste drie kwartalen heb ik deze week gezien. Het is overduidelijk dat handhaving goed aan het professionaliseren is. Weliswaar kunnen we nooit overal tegelijk zijn en ik heb niet de illusie dat we iedereen tevreden kunnen stellen, maar het blijkt overduidelijk uit de cijfers dat handhaving fors geïntensiveerd is en dat er veel aandacht is voor de prioriteiten die college en gemeenteraad hebben gekozen voor 2019.

Dienstverlening gaat in feite ook over de vraag of we de goede dingen doen en of we die effectief en efficiënt doen. Eind vorige week had de gemeenteraad het onder meer over de evaluatie van het parkeerbeleid en over meekoppelkansen voor de te versterken Markermeerdijk. Twee onderwerpen waar heel veel over is gezegd. En waar de politiek echt keuzes kon maken en gemaakt heeft. Zo gaat er bij parkeerbeleid bijgestuurd worden en gaan uitzonderingen hersteld worden en wordt het beleid meer uniform. Rondom de Dijkversterking gaat de gemeente inzetten op een aantal oude prioriteiten, waaronder een steiger bij Etersheim, parkeerplaatsen bij Warder en een afrit bij Volendam. Aangevuld met extra kansen zoals de historische scheepswerf op Slobbeland.

Al met al een week waar knopen in zijn doorgehakt en de focus weer scherpgesteld is. Daarmee is het college klaar om dit jaar nog wat gas te geven en zijn de prioriteiten voor volgend jaar helder.

Wim Runderkamp
Wethouder