Euroart!

De afgelopen week was ik samen met wethouder Tuijp naar Kazimierz Dolny, een kunstenaarskolonie in Polen. Het was een leerzame en leuke trip, waar vertegenwoordigers van allerlei Europese kunstenaarskolonies bij waren. Ook de Europese Commissie was vertegenwoordigd. Wij kunnen daar ons (financieel, economisch en cultureel) voordeel mee doen. Volgend jaar vindt de conferentie plaats in Edam-Volendam, uiteraard in Art Hotel Spaander, want die kunstcollectie is de reden waarom we zijn aangesloten bij dit netwerk. We gaan het uiteraard gebruiken als vliegwiel, om onder meer een andere doelgroep qua toerisme aan te spreken.

Ook een belangrijk onderwerp en een belangrijk doel van de gemeenteraad, is om meer woningen te bouwen in alle kernen. Daartoe ligt er nu een voorstel over de herbestemming van bedrijfslocaties in dorpslinten. Samen met wethouder Koning werd een voorstel besproken dat meer ruimte kan bieden dan er nu wordt gegeven. Dat kan een impuls zijn voor de hoognodige woningen, maar ook voor de economie, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid bijvoorbeeld.

Een leuk momentje was verder het in ontvangst nemen van de nieuwe kolkenzuiger. De oude reed al vanaf 2002. Zowat het hele gemeentelijke wagenpark is nu vernieuwd. En deze wagen voldoet aan de nieuwste milieueisen en is speciaal gebouwd op een kleinere wielbasis om ook in de oude kom het noodzakelijke werk goed te kunnen verrichten.

Tenslotte, ook niet onbelangrijk, besprak de gemeenteraad de ideeen van het college voorafgaand aan de nieuwe begroting voor 2020. Omdat we allerlei ambities hebben, bijvoorbeeld voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, moet de gemeente keuzes maken. Want een euro kan maar 1 keer uitgegeven worden, ook door de gemeente.

De voorstellen van het college leiden tot een beperkt overschot per jaar. En de gemeenteraad gaf onder meer aan dat gewoon goed onderhoud inderdaad van groot belang is en dat ook heel goed naar de kosten van de eigen organisatie gekeken moet worden, voor sprake kan zijn van lastenverhogingen. Het college gaat nu de laatste hand leggen aan de begroting, die in november door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.

Wim Runderkamp
Wethouder