Iets heel anders, de gemeente is al weer een paar jaar bezig om de gemeente te voorzien van ondergrondse afvalcontainers. We zijn flink op stoom. En krijgen inwoners een pasje om die containers te kunnen openen. Ik merk dat daar al allerlei misverstanden over leven. Het verbaast me vaak hoe snel sommige mensen, zonder info, toch (onjuiste) conclusies trekken. Om iedereen gerust te stellen, de pasjes betekenen niet dat we afvalzakken gaan beprijzen. Het is bedoeld om misbruik, bijvangst van buiten de gemeente en bedrijfsafval te voorkomen en te ontmoedigen. De ondergrondse containers zijn namelijk voor huishoudelijk restafval van inwoners van Edam-Volendam. De gemeente heeft er bewust voor gekozen om afval niet per zak te beprijzen, om dumping en zwerfafval te voorkomen. Wanneer iedereen zich aan de afspraken houdt, géén zakken naast containers zet en er geen afval in gooit dat er niet in thuis hoort, dan kan het zelfs goedkoper worden. Daar zijn we zelf bij. En de gemeente monitort dat regelmatig, want op dit moment wordt lang niet alle kosten van de afvalinzameling doorberekend in de afvalstoffenheffing. En heb die liever lager dan hoger uiteraard. Ik hoop dan ook dat de pasjes helpen om bepaalde ondernemers, die misbruik maken van de containers, te ontmoedigen. Want ze verknallen het anders voor iedereen.
De impact van de regio was echter bepalend deze week. Raadsleden werden bijgepraat over allerlei onderwerpen. Een mooi voorbeeld was de Masterclass Warmte, over de Regionale Energie Strategie. Dat is een direct gevolg van het Klimaatakkoord en gaat inzicht geven in waar energiebronnen zitten in onze regio en hoe we die kunnen gebruiken. Iets heel anders was de nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische bussen in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De ambitie is dat de nieuwe busvervoerder gelijk bij de start 80-100% elektrisch gaat rijden. En de gemeenten anticiperen daar op. Een geweldig succes is de lobby vanuit de gemeente geweest, waardoor de Vervoerregio nu ook de directe lijnen naar Amsterdam Centraal eíst van de nieuwe vervoerder.
Weer een ander, impactvol onderwerp was de Woondeal van de MRA (Metropool Regio Amsterdam). Met als inzet om de hoognodige 230.000 woningen te bouwen tot 2040 (huidige prognoses). En voor de korte termijn gemiddeld 15.000 woningen per jaar. Daarnaast was er nog de deelsessie over Zorg en Veiligheid, waar steeds intensiever wordt samengewerkt in het belang van gezinnen waar meerdere soorten problemen spelen. En tenslotte lopen de voorbereidingen voor Invest-MRA: een revolverend fonds om ondernemers te helpen de financiering rond te krijgen voor innovaties die helpen bij de transitie op het gebied van de energie, klimaat en circulaire economie.
De breedte van die onderwerpen, van wonen tot economie, van mobiliteit tot zorg, het laat goed zien hoe groot de rol van regio tegenwoordig is. Niet voor niets zijn we daarom vaak op pad om de belangen van Edam-Volendam in de regio te behartigen.
Wim Runderkamp
Wethouder