Dienstverlening OV Waterland verder optimaliseren

Het is al jaren een terugkerend thema van de VVD; het openbaar vervoer (OV) in de regio Waterland. Recent is er weer veel aandacht voor, omdat de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland binnenkort begint. Over de jaren heen zijn er veel verbeteringen doorgevoerd. De bussen en bushaltes zijn moderner geworden, er zijn speciale spitsbussen, toeristenbussen en busbanen. Alles om de mensen een goed alternatief te geven voor de auto over de (te) drukke N247.

De laatste aanwinst is de metroverbinding van de Zuidas naar Amsterdam Noord, de Noord-Zuid (N-Z) lijn. De NZ-lijn is vooral bedoeld om het verkeer te ontzien in de binnenstad van Amsterdam. Maar helaas is dit niet voor iedere busreiziger uit Edam-Volendam een aanwinst en wordt het in de nieuwe concessie wederom een verplichte keuze met extra overstappen en reistijd.

Verplicht naar Noord, volle bussen naar Centraal Station Amsterdam

De VVD had vanaf het begin al grote vraagtekens bij de stelling van de Vervoerregio dat de reizigers naar Centraal Station (CS) er qua reistijd niet op achteruit gaan via de N-Z lijn. EBS (huidige bus vervoerder) moest vanaf de start van de N-Z lijn minimaal 70% van de bussen naar Noord sturen en maximaal 30% naar CS.

Bijna een jaar na de opening van de N-Z lijn, blijkt dat meer dan 60% van de reizigers nog steeds met de bus naar CS reist. Ook uit de verschillende bewonersraadplegingen is er weerstand om gebruik te maken van de N-Z lijn, vanwege extra overstappen en reistijd. VVD raadslid Jan-Jaap Surie maakt dagelijks gebruik van de bus naar CS: ‘De bussen die nog wel van en naar CS rijden zitten overvol tijdens de spits’.

Nieuwe concessie: enerzijds verbeteringen, maar het liefst nog minder bussen naar CS

Ondanks deze gegevens wordt door de Vervoerregio Amsterdam in het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie nog steeds vastgehouden aan dezelfde verdeling van het aantal bussen naar CS en Noord. En als de bus naar Noord rijdt, mag er niet worden doorgereden naar CS. En maximaal 2 buslijnen per gebied (Zaandam, Waterland en Purmerend) mogen naar CS.

Naast de reden om zoveel mogelijk (bus)verkeer te weren uit de binnenstad van Amsterdam, vermoedt men dat dit ook te maken heeft met de exploitatie van de N-Z lijn. Positieve veranderingen zijn er ook, zoals: de inzet op een hogere kwaliteit van de dienstverlening (veiligheid, reisinformatie), zitplaatsgarantie (maximaal 10 minuten staan) en duurzame bussen (zero emissie).

Doelstelling VVD: optimaal buslijnennet dat aansluit bij de behoefte van de reizigers

De VVD zal zich hard maken om in ieder geval de huidige buslijnen 314 en 316 te behouden naar CS. Verder zal de VVD duidelijk kenbaar maken dat enquêtes onder gebruikers en verkregen reizigersdata aantoont dat het voorgestelde Programma van Eisen nog beter kan aansluiten bij de behoefte van de reiziger.

Het is nog niet optimaal, want de restrictie van maximaal 2 buslijnen per gebied en maximaal 40% van de busritten naar CS, zorgt ervoor dat de vervoerder een mogelijkheid wordt ontnomen om een efficiënter plan in te dienen. Een efficiënte dienstregeling leidt tot een betere reizigerservaring, lagere kosten en/of meer ruimte op andere lijnen voor de vervoerder.

Het zou zonde zijn als deze kans niet wordt benut om de klanttevredenheid nog beter te maken. Samen met de voorgestelde verbeteringen krijg je mensen de auto uit het OV in. Dat er ook minder druk komt op de files is alleen maar meegenomen.