De Julianaweg!

Maar de Julianaweg is voor mij toch waar het deze week vooral om draaide. Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad de aankoop van de woning tussen de RKAV en het Tase-terrein goedgekeurd.

De Julianaweg! Dat is dit keer mijn thema van de week.

Er waren natuurlijk meer noemenswaardige zaken aan de orde, zoals een veelbesproken compromis over het Oostelijk Wooneiland in de Broeckgouw, afgelopen donderdagavond. Waar uiteindelijk iedereen met een tevreden gevoel naar huis ging. Of de volgende stap rondom het Gymsportcentrum.

En belangrijke bijeenkomsten voor gemeenteraadsleden over de regionale afstemming en prioriteiten. Wij hebben daar als Edam-Volendam veel meer mee te maken dan veel mensen beseffen, zowel positief als negatief. Denk bijvoorbeeld aan de aanpak van files (met name de N247), toerisme en economie, het vernatten van agrarisch gebied en uiteraard woningbouw (met name Lange Weeren). Het zijn geen zaken waar groot-Amsterdam vanzelfsprekend op de lijn van Edam-Volendam zit. Te vaak komt het op mij over alsof ze van de regio Waterland een openluchtmuseum willen maken waar de tijd stil staat en ontwikkelingen onmogelijk worden gemaakt.

Maar de Julianaweg is voor mij toch waar het deze week vooral om draaide. Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad de aankoop van de woning tussen de RKAV en het Tase-terrein goedgekeurd.

En dat is van strategisch belang. Het zorgt dat we bij de reconstructie van de Julianaweg één van de grootste knelpunten (het stoplicht bij de RKAV) kunnen oplossen. Waarschijnlijk in de vorm van een rotonde. Maar zover is het nog niet. Momenteel loopt een aanbestedingstraject en aan het einde van het jaar gaat de gemeenteraad op hoofdlijnen bepalen wat ze wil met de nieuwe Julianaweg. In de eerste helft van 2020 zullen we dan met ondernemers en inwoners samen gaan praten, schetsen en kijken hoe we knelpunten voor de lange termijn kunnen oplossen.

Eind 2020 verwachten we dat de werkzaamheden buiten dan echt kunnen beginnen. Dat zal een aantal jaren duren en in fases gebeuren. Het wordt dan ook een mega-operatie om te zorgen dat alles bereikbaar blijft, als een belangrijke verkeersader wordt aangepakt. Daarom zijn ambtenaren ook al bij enkele andere gemeenten langs geweest, om te kijken hoe ze vergelijkbare situaties daar hebben opgelost. Want uitstel is geen optie meer, het is echt hoog tijd voor groot onderhoud.

En de weg is ook te druk geworden voor de bestaande, gegroeide situatie. We denken daarom na over minder kruisingen, vrijliggende fietspaden, de balans tussen groen en parkeren, een oplossing voor touringcars. We houden rekening met nieuwe bouwprojecten, de kermis en nog veel meer maatregelen.

Maar pas volgend jaar gaan we daar, na participatie, knopen over doorhakken. De voorbereidingen lopen al een paar jaar. Het eerdere vertrek van tankstation Kil bijvoorbeeld, zorgt dat we daar een knelpunt kunnen oplossen. En met deze aankoop van een strategisch gelegen woning bij de RKAV, is nu ook op die plek een oplossing mogelijk. In juni zullen we de gemeenteraad vragen om geld beschikbaar te stellen om de Julianaweg zo snel mogelijk te kunnen aanpakken.

Wim Runderkamp
Wethouder