Weth. Wim Runderkamp: Werken op afspraak!

Deze week was weer gevarieerd. Van de overdracht van eeuwenoude, waardevolle kaarten aan het Waterlands Archief tot individuele knelpunten die opgelost konden worden. Van plannen over baggeren en beschoeiingen tot de Duurzaamheidsbeurs. Van handhaving tot glasvezel en de uitrol van honderden led-lampen in lantaarnpalen. Mijn thema is deze week echter het werken op afspraak.

Maar eerst iets over maatwerk in relatie tot algemene regels. Individuele gevallen komen niet zo gek vaak bij mij langs. Meestal gaat het om de grotere gehelen, het beleid en de langere termijn. Maar bij tijd en wijle spelen individuele zaken, waar ik een oplossing zie die ambtenaren soms geen oplossing vinden. Al pratende ga je elkaar beter begrijpen. Waar ik (met mijn juridische achtergrond) vooral op zoek ben naar belangen áchter de regels, naar de reden waaróm we iets wel of niet zouden moeten willen, krijg ik ook nog adviezen die gebaseerd zijn op de regel zelf.

Iets wordt wel of niet geadviseerd ‘omdat’ de regel is zoals die is. Ik heb daar een broertje dood aan. Zulke argumenten overtuigen mij zelden of nooit. Er zijn gekkere regels geweest in het verleden. Regels overtuigen niet uit zichzelf. Het gaat om de moraal erachter. Een oplossing vaak dichterbij, als je zoekt naar de achterliggende ratio. Regelgeving hoort te helpen, niet te bepalen. Al zie ik dat niet iedereen mijn mening deelt.

Ondertussen treden we trouwens steeds vaker en daadkrachtiger op. De handhaving gaat steeds professioneler te werk, er wordt meer gecommuniceerd en meer geverbaliseerd. Recent bijvoorbeeld het doordraaien van blauwe schijven. Verkeer en parkeren blijft zeker ook de komende tijd een belangrijke prioriteit.

Maar dan terug naar het werken op afspraak. Vanaf 1 april (geen grap), kun je in principe alleen nog bij de gemeente terecht als je een afspraak hebt. Zo maken we een einde aan het woud van verschillende openingstijden per balie. Werken op afspraak is bij dienstverlenende instellingen al jaren de norm. Bij de tandarts, dokter, boekhouder, bank, fysio etc. De gemeente was misschien nog wel de enige uitzondering. Met als gevolg dat mensen soms lang moesten wachten als ze toevallig op het verkeerde moment langs kwamen. We hebben al een tijdje geëxperimenteerd met werken op afspraak. En met succes, gemiddeld worden mensen 1 minuut te vróeg geholpen.

Mochten iemand nou nog niet op de hoogte zijn of het een keer gokken, geen probleem. De dienstverlening staat immers hoog in het vaandel. We maken dan ter plekke een afspraak. Als je geluk hebt, ben je toch gelijk aan de beurt. En anders weet je precies hoe lang je moet wachten. En kun je altijd kijken of je eerst even wat anders gaat doen of toch even wacht onder het genot van een kop koffie.

Het verbeteren van de dienstverlening gaat trouwens veel verder. Werken op afspraak is maar één aspect. Andere prioriteiten in 2019 zijn onder andere:

  • telefonische bereikbaarheid, tijdig terugbellen
  • leesbare, begrijpelijke brieven
  • een app voor meldingen, afval en handhaving
  • bezorgen van reisdocumenten

Een afspraak maken? Dat kan op www.edam-volendam.nl/afspraak

Wim Runderkamp
Wethouder