Weth. Wim Runderkamp: Regeren is vooruitzien!

Twee zaken stonden centraal deze week, die voor mij leiden tot dit thema van de week. De eerste is de inspiratiebijeenkomst Economische Toekomst. De tweede is vanwege afspraken en krantenartikelen over eventuele fusies, waarbij gemeenten Landsmeer en Waterland een rol spelen.

Voor wat betreft de economische toekomst, niet eerder pakte de gemeente zo uit met een inspiratiebijeenkomst. En met succes. Meer dan 200 ondernemers kwamen er op af. Onder andere Björn Kuipers (ik heb nu echt nooit meer commentaar op een scheidsrechter) en Mona Keijzer inspireerden de aanwezigen. En de deelnemers van het economisch platform gaven pitches over onderwerpen die de komende tijd, samen met ondernemers, uitgediept worden.

Bij die ondernemingen. Over thema’s als bereikbaarheid, innovatie & duurzaamheid, topsectoren van de toekomst, herbestemming en onderwijs. De Triade was daarom een logische plek en echt prachtig opgetuigd. Het is een mooi voorbeeld waarbij de overheid participeert in plaats van andersom. En de verwachtingen zijn hoog, want wie kan beter vooruitzien over onze economische toekomst, dan de ondernemers zelf?

En wat betreft de bestuurlijke toekomst, dat houdt de gemoederen nogal bezig. In elke krant kom ik het onderwerp steeds weer tegen. Elke week lijkt er nieuws te zijn. Betrokken inwoners vragen om afspraken, politieke partijen haasten zich hun mening te geven.

En waarom? Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld. Landsmeer maakt een ronde langs haar inwoners en over enige maanden wordt daar waarschijnlijk een knoop doorgehakt. In Waterland gaat een traject starten met inwoners en verwacht het college in de zomer met een voorstel te komen, dat die gemeenteraad aan het einde van het jaar gaat behandelen. En Edam-Volendam? Wij volgen de ontwikkelingen alert en wachten het verder af.

We hebben al een fusie tussen Edam-Volendam en Zeevang achter de rug. Die is al een tijdje succesvol afgerond. En die fusie is aangegrepen om veel zaken te verbeteren en te professionaliseren. Achterstanden worden nu aangepakt, er wordt meer gewerkt vanuit een visie dan ad hoc en de sfeer en onderlinge verhoudingen in de politiek zijn sterk verbeterd. Het is zakelijker geworden en er wordt nauwelijks meer op de man gespeeld. En dat is een goede zaak. Ondertussen zijn korte lijntjes gebleven en worden de lokale identiteiten gewaardeerd.

Veel zorgen aan de voorkant, bleken niet aan de orde of goed te ondervangen, als is de kwetsbaarheid van de gemeentelijke organisatie nog niet weg. Is verdere schaalvergroting daarom wenselijk? Eerst maar eens afwachten. Als er in de loop van dit jaar naar ons gekeken gaat worden, dan is het vroeg genoeg en zullen we waarschijnlijk eerst in gesprek gaan met inwoners, voor er keuzes worden gemaakt. Maar gelet op onze ervaringen mag de conclusie wel getrokken worden, dat er geen angst nodig is.

Wim Runderkamp
Wethouder