VVD wenst iedereen een gelukkig Nieuwjaar!

De eerste fractievergadering van de VVD van het jaar zit er weer op. Het nieuwe politieke jaar is daarmee officieel van start gegaan voor ons. Het belooft weer een interessant jaar te worden met veel onderwerpen waar de VVD zich de afgelopen jaren hard voor heeft gemaakt.

Hoogtepunten 2018: LEF, Waterdam en De Seinpaal

Het Project LEF is de grootste politieke prestatie van 2018. Een breed gedragen plan voor een groot lokaal probleem: overmatig drankgebruik. De verbouw/nieuwbouw van de Waterdam en de Seinpaal is ook een groot project van het afgelopen jaar. Daarnaast zijn er veel minder zichtbare stappen gezet in het sociaal domein, zoals Werkplus en de Woonzorgvisie.

In de andere portefeuilles zijn veel plannen aangenomen die gestart zijn in dit jaar of uitgewerkt zullen worden in de komende jaren, waaronder: Actieplan Integrale Veiligheid, de herinrichting van de Keetzijde, ondergrondse Afvalcontainers, het Groenbeleid, het Verkeersplan (o.a. MFA), glasvezel in de Zeevang en de Centrumvisie Edam (Edam Vitaal).

Verwachte hoogtepunten 2019: de toekomst van de CAI, het parkeren bij de Singelweg, nieuw Gymsportcentrum en het opknappen van de Julianaweg

Een aantal plannen zijn al eerder besproken, maar nog niet afgerond in 2018 en daardoor nog steeds op de agenda in 2019, zoals: de herontwikkelingen in onze gemeente (Maria Goretti, Tase terrein, verschillende inbreilocaties in Oosthuizen, het Korsnässterrein, de herbestemming van De Botter), de ontwikkeling van De Lange Weeren, de verder planvorming van de 3de ontsluitingsweg en de afronding van de woningbouw in de Broeckgouw. Dit laatste onderwerp is in de eindfase, maar op dit moment weer volop in de schijnwerpers vanwege de aanpassingen van het Oostelijk Wooneiland.

Nieuwe belangrijke onderwerpen op de agenda van 2019 zijn: de toekomst van de CAI, het parkeren aan de Singelweg en het opknappen van de Julianaweg, herhuisvesting van het Gymsportcentrum en de Singel in Edam.

Financieel gezonde gemeente met veel voorzieningen

Minder zichtbaar, maar zeker niet minder belangrijk voor de VVD zijn de financiën van de gemeente. In de jaarlijkse cyclus van voorjaarsnota, zomernota, programmaplan, begroting en winternota houden wij dit scherp in de gaten. Ondanks de grote projecten van het nieuwe college sinds 2016 en de nieuwe projecten die ons te wachten staan boven op het huidige hoge voorzieningen niveau in onze gemeente.

Is het huishoudboekje onder controle, de gemeentelijke belastingen laag en de financiële buffers t.o.v. de risico’s groot. In onze omgeving zijn helaas voorbeelden te over waar dit niet het geval is. We zijn nooit klaar, maar dit is een moment om eens stil te staan bij onze mooie en financieel gezonde gemeente.

Een gelukkig Nieuwjaar!

info@edamvolendam.vvd.nl