Weth. Wim Runderkamp: Mijn thema van de week is Nieuwe plannen!

Het nieuwe jaar is begonnen. Mijn week was dan ook vooral gevuld met vooruitkijken. Allerlei nieuwe plannen kwamen langs, dingen die we in 2019 gaan doen. Echt te veel om op te noemen. Reguliere zaken zoals riolerings- en baggerplannen, openbare verlichting (honderden lantaarnpalen worden dit jaar omgezet naar led) en verkeer/parkeren. Maar ook over zaken als duurzaamheid en afval, een soort trending topics.

Mijn eigen kompas ten aanzien van duurzaamheid houdt vooral in dat we ‘te land, ter zee en in de lucht’ de boel ‘gewoon’ schoon en leefbaar houden cq maken. Want het klimaat is per definitie veranderlijk, daar kan ik niet zoveel mee. Toch hebben we wel een opgave gekregen van de Rijksoverheid, met de energietransitie (oa aardgasvrij) en het Klimaatakkoord. Nu zijn vooral de gemeenten aan de beurt. Wat wordt onze visie? Welke wijken eerst? En wanneer en hoe dan? We gaan er dit jaar een antwoord op geven en we werken daarbij regionaal samen. Volgende week, donderdag 17 januari, wordt de gemeenteraad bijgepraat en geïnformeerd (vanaf 19.30 uur in het voormalige HHNK-gebouw in Edam, Schepenmakersdijk 16). Wie geïnteresseerd is, is van harte welkom!

In diezelfde themaraad komt ook verkeer en parkeren langs. Een breed verhaal over gemeten parkeerdruk en veel meer. Er gaat heel veel gebeuren. Mijn persoonlijke top 5 voor verkeersprojecten in 2019 is nu: aanleg parkeerplaats langs de Singelweg, bestemmingsplan 3e ontsluitingsweg, fietsers voorrang geven op rotondes, eenrichtingsverkeer langs de grachten in Edam en aanpassing van de situatie bij de MFA in Oosthuizen.

Tenslotte wil ik om een aantal redenen stilstaan bij afval. Tot mijn frustratie bleek de bezorging van de afvalkalender (https://www.edam-volendam.nl/document.php…) in een groot deel van het Zeevangse weer de soep in gelopen. Niet onze schuld, maar wel onze verantwoordelijkheid. En slecht voor de beeldvorming. Maar soms zitten dingen gewoon tegen. We gaan dat komende week in ieder geval herstellen. Ondertussen gaat de uitrol van ondergrondse containers gestaag door, al leven er over de pasjes de nodige misverstanden. Die pasjes komen pas later in 2019. En een belangrijk doel is dat we dan veel beter containers kunnen legen.

Namelijk kort vóórdat ze vol zijn. Binnenkort volgt ook nog de plaatsing van textielcontainers. Ook voor kleding die écht níet meer te gebruiken is. Of voor oude schoenen. Want het restafval moet (sneller) beperkt worden. Restafval is wat overblijft als je herbruikbare zaken er al uit hebt gelaten of gehaald. Landelijk is de belasting op restafval al verhoogd. Hoe meer we scheiden, des te goedkóper wordt het. En dan kan de afvalstoffenheffing omlaag!

Want de kosten worden één op één doorberekend en de gemeente mag er geen geld aan overhouden. Maar als we - lekker makkelijk - alles bij elkaar blijven gooien, ook GFT, papier, schoenen, etc, alles in de grijze zak, dan zal de rekening juist snel hóger worden. Daar zijn we met z’n allen zelf bij! Wie durft de challenge aan?

Wim Runderkamp
Wethouder