Toerist moet uit het verdomhoekje

Toeristen zijn welkom, we verdienen er graag aan, maar we klagen er ook steeds meer over. Volgens enkele politieke partijen zouden er zelfs te veel toeristen komen, meer dan Volendam aan kan. De VVD vindt dat onzin. Onze economie en de werkgelegenheid profiteren er juist van en dat weegt makkelijk op tegen de nadelen. Het wordt tijd dat de toeristen serieus genomen worden.

Geen visies, maar daden

Al jaren zijn er steeds opnieuw ‘toeristische visies’ geschreven. Een hele bureaula vol. Grofweg staat in al die visies elke keer hetzelfde: faciliteer de toeristen, zorg dat ze langer blijven, maak de dijk autovrij; parkeer bussen aan de rand van het centrum; maak het Europaplein een echt, levend centrum in plaats van een leeg en door wegen omringd pleintje. Toch kunnen we onze borst natmaken voor Kras/VD80/CDA, die het zoveelste plan laten maken, waar diezelfde boodschap in zal staan. En ondertussen verbetert er niks.

Stappen gezet

Met heel veel inzet hebben we de dijk een stuk autoluwer kunnen maken. En verreweg de meeste bussen parkeren niet meer achter de AMVO of bij Spaander, maar bij de Parallelweg en het Marinapark. Maar veel meer dan het verkeer regelen, is er nog niet gedaan. Daarom is het de hoogste tijd om de visies die er al lang zijn, een keer te gaan uitvoeren in plaats van wéér nieuw beleid te maken. Zeker nu de horeca een stuk rustiger is geworden doordat 16 tot 18-jarigen niet meer aan de alcohol mogen (weer een onderwerp trouwens waar lijst Kras zijn beloften alweer heeft ingeslikt). Meer dan ooit vraagt de lokale economie om het serieus nemen van toeristen.

Begin bij het Europaplein

De dijk wordt wel bezocht, daar komen mensen van oudsher voor. De VVD wil dat de focus daarom op het Europaplein wordt gelegd, daar liggen de kansen op versterking. De VVD wil dat eerst in samenspraak met ondernemers en bewoners het Europaplein en het centrum meer gaat leven. Maak van dat halve plein een écht plein, zonder wegen eromheen. Andere ideeën zijn het vaker toestaan van evenementen, het zo snél mogelijk toestaan van lichte (dag)horeca en terrasjes; het plaatsen van een (ondergronds, zelfreinigend) openbaar toilet; een ijsbaan in Kerstsferen in de winter; en ga zo maar door. Geef ondernemers de ruimte en zeg niet overal nee tegen. Want ondernemers willen wel, maar op dit moment worden initiatieven door de gemeente in de kiem gesmoord. Dat moet anders en daarvoor hoeven we niet te wachten op wéér een nieuwe toeristische visie. Een plein gaat pas leven, als er wat te beleven is.