VVD blij met cameratoezicht in centrum Volendam

Volendam trekt jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers. Dat is op zich heel mooi, maar heeft ook nadelen. Eén daarvan is vaak gehoord toen wij in 2015 voor de gemeenteraadsverkiezingen langs de deuren zijn gegaan om te horen wat de bewoners belangrijk vonden voor de periode 2016-2022. In de oude kom en vooral het Zuideinde in Volendam kregen wij signalen dat er steeds meer overlast is door uitgaanspubliek en er regelmatig ook bezittingen worden vernield. We hebben de bewoners destijds beloofd iets met hun opmerkingen te doen.

Criminaliteit voorkomen

De VVD tevreden dat de coalitie (Lijst Kras, CDA, ZeevangsBelang, VVD) nu de daad bij het woord voegt. De gemeenteraad heeft recent ook ingestemd met de maatregelen en dus zijn op 14 juni 2018 vijf camera’s geplaatst; bij het Europaplein, het viaduct in de Zeestraat, op de dijk en op het Zuideinde. Wij hopen en verwachten dat hiermee problemen grotendeels tot het verleden zullen behoren. Uit politiecijfers blijkt immers dat het plaatsen van de camera’s nuttig is omdat het overlast van met name uitgaanspubliek betreffende (kleine) criminaliteit help te voorkomen.

Vinger aan de pols

Als het nodig is kunnen de camera’s verplaatst worden, dus zal het college en met name burgemeester Sievers scherp moeten blijven kijken waar de camera’s nodig zijn. Daar hebben wij alle vertrouwen in en al helemaal omdat de burgemeester een politie-achtergrond heeft. De VVD zal zich uiteraard regelmatig op de hoogte laten stellen van de resultaten en als daar aanleiding toe is zullen wij vragen het beleid bij te sturen.

Uitbreiding handhaving

Bij succes kan het aantal camera’s worden uitgebreid naar andere plaatsen in Edam-Volendam waar veelvuldig overlast is. De VVD fractie is blij dat naast de inzet van politie en BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) nu een volgende stap is gezet die de leefbaarheid kan en naar onze mening ook zal verbeteren.