Licht in de duisternis

En toen was er licht. De coalitie gaat aan de slag met het vernieuwen van onze openbare verlichting. En dat is hard nodig ook, want veel masten en lampen zijn in matige staat. Goed onderhoud heeft te lang niet plaatsgevonden. Veel oude lampen in onze gemeente kosten ontzettend veel energie, zijn vaak niet meer te verkrijgen en zijn duur om te onderhouden. De VVD vindt het daarom belangrijk dat we het nu eens in één keer goed gaan doen.

Effectieve duurzame LED verlichting

VVD-wethouder Wim Runderkamp lanceert morgen het plan in de raad om alle openbare verlichting in vijf jaar te vervangen door LED-licht. Dit type licht geeft een prettige kleur en is ook beter te zien op de weg zonder dat het lichthinder veroorzaakt. Veel lichten in Edam-Volendam veroorzaken nu teveel 'strooilicht'. Ze schijnen veel licht op plekken waar dat soms niet gewenst is. Dat is straks voorbij. Overigens zijn er al plekken waar dit LED-licht te zien is, zoals op de Dijkgraaf Poschlaan en het Oorgat.

Zichtbaarheid voetgangers en fietsers

Het is en blijft zonde om veel onderhoudsgeld uit te geven aan oude lichten die ook nog eens zeer energieverspillend zijn. We kunnen straks dan ook ruim 80.000 euro per jaar besparen. Maar het vervangen en plaatsen van lichten heeft nog andere belangrijke redenen. De VVD vindt het van groot belang dat onze oversteekplaatsen, winkelcentra en uitgaansgebieden goed verlicht zijn om de veiligheid te verhogen. Vooral kinderen moeten goed kunnen zien waar ze lopen. Ook de zichtbaarheid voor en van fietsers is van groot belang voor hun veiligheid. Daarom heeft het onderdeel verkeersveiligheid een grote prioriteit in het verlichtingsplan.

Sociale veiligheid

Ten slotte wil de VVD ook nog het accent leggen op sociale veiligheid. We zouden graag van het college zien dat ze goed gaan letten op donkere plekken waar veel hangjongeren staan of de sociale veiligheid verbeterd kan worden. We gaan het college vragen dit ook vooral met de inwoners samen te doen. Zij weten immer het beste waar verlichting gewenst is!