(Openbaar) Vervoerplan na afronding Noord-Zuidlijn vooral goed voor Amsterdam, Volendam verliest directe busverbinding met Amsterdam-CS!

Het project wordt gepresenteerd als een win-win situatie, maar bij bestudering van de details komen reizigers uit de regio Waterland er karig vanaf. Er is bijvoorbeeld geen directe verbinding meer tussen Volendam en Amsterdam-CS!

Iedereen heeft er wel van gehoord: de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De metrolijn van Amsterdam-Noord naar Amsterdam-Zuid is na vele jaren en miljarden euro’s bijna klaar. Het zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en tegelijkertijd een afname van het verkeer in de binnenstad. Het gaat op z’n vroegst 22 juli 2018 van start. Het project wordt gepresenteerd als een win-win situatie, maar bij bestudering van de details komen reizigers uit de regio Waterland er karig vanaf. Er is bijvoorbeeld geen directe verbinding meer tussen Volendam en Amsterdam-CS!

Vervoerplan 2018 heeft grote gevolgen


Sinds kort is het concept ‘Vervoerplan 2018’ bekend gemaakt voor de omliggende regio’s, waar het openbaar vervoer wordt afgestemd op de nieuwe metrolijn. Voor de regio Waterland zou een nieuw metrostation in Amsterdam-Noord ook een win-win situatie moeten opleveren. Meer mogelijkheden en een snellere verbinding naar Amsterdam-Zuid zou tot minder auto’s op de N247 moeten leiden. Helaas is dit niet het geval; meer overstappen, minder routekeuzes en een langere reistijd. Het ‘Vervoerplan 2018’ blijkt vooral gemaakt ten gunste van Amsterdam.Tijdens een presentatie van het vervoerplan 2018 door de Vervoerregio Amsterdam (voorheen Stadsregio Amsterdam) en EBS (streekvervoer) werden de voorziene veranderingen aan het publiek gepresenteerd.

In het kort


  • 70% van de bussen vanuit de regio Waterland rijdt naar Noord en 30% naar CS.
  • Streekvervoer (EBS, Connexion) nu 40%, straks 30%.
  • De bus vanuit Waterland eindigt in Noord of op CS.
  • Als de bus stopt in CS, gaat de bus niet langs Noord. En van Noord geen bussen naar CS.
  • Verwacht wordt dat 30% van de busreizigers in de regio Waterland er voordeel van heeft om in Noord op de NZ lijn te stappen t.o.v. CS, 40% neutraal en 30% heeft nadeel.
  • Vanuit Edam rijdt alleen de huidige 314 lijn naar CS.
  • Vanuit Volendam rijdt er geen snelbus meer direct naar Amsterdam-CS.
  • Voor het voormalig Zeevang blijft de 314 (vanuit Hoorn) de diverse dorpen aandoen en via Edam rechtstreeks naar Amsterdam-CS rijden.
vervoersplan(Blauw/paars is een buslijn naar Amsterdam-CS, rood stopt in Amsterdam-Noord)

Er staan een aantal veranderingen in het Vervoerplan die niet zijn te rijmen met de verwachte voordelen voor de reizigers. Uitgangspunt was dat 90% van de reizigers er op vooruit/niet op achteruit zouden gaan. Slechts 10% zou (licht) nadeel ondervinden. Bekend is nu dat 70% van het Openbaar Vervoer straks stopt in Amsterdam-Noord. Voor de reizigers die naar Amsterdam-CS moeten is dat bepaald geen verbetering. De snelheidswinst van de metro t.o.v. de bus van Amsterdam-Noord naar Amsterdam-CS wordt teniet gedaan door de extra overstap.

Doelstellingen worden voor Edam-Volendam niet gehaald


Voor onze gemeente zal de doelstelling om 90% van de reizigers er op vooruit/niet op achteruit te laten gaan niet worden gehaald. Alleen de groep reizigers die in Volendam woont en al overstappend naar Amsterdam-CS moet reizen schatten wij al groter in dan 10%.Na de problemen bij EBS van een paar jaar geleden is het Openbaar Vervoer (OV) al een keer ten nadele voor de reizigers aangepast. In de huidige plannen gaan reizigers uit voornamelijk Volendam er weer op achteruit. Het lijkt erop dat het geld op is en de miljarden moeten worden terug verdiend door iedereen de Noord-Zuidlijn in te dirigeren. Dat is jammer, want zo laat je een kans onbenut om ook een win-win situatie te creëren voor reizigers uit de regio.

VVD Edam-Volendam wil breed gedragen oplossing en directe lijn Volendam behouden!


Uiteraard wil de VVD Edam-Volendam meedenken aan een oplossing. Het gezamenlijk doel is om meer mensen in het OV te krijgen en minder in de auto, waardoor tevens minder files ontstaan op de N247. De reizigers uit de regio willen zo snel mogelijk naar hun bestemming en de gemeente Amsterdam wil zo min mogelijk vervoersbewegingen in de binnenstad en een rendabele NZ-lijn. Een busbaan van het Schouw naar Broek in Waterland (andersom is er al) is een voorbeeld van zo’n oplossing. Het levert meer tijdswinst op dan een overstap.Een ander knelpunt is het busstation in Edam, dat is nu al bijna te klein voor alle fietsen, laat staan voor auto’s. In de nieuwe plannen zullen meer mensen via Edam reizen.

Efficiëntere haltes, extra fietsstallingen en parkeerplaatsen (Singelweg of onder Korsnäs) zouden een enorme verbetering zijn voor de reizigers. Dit geldt ook voor de haltes Broek in Waterland en het Schouw.Zorg ervoor dat station Amsterdam-Noord een mooi, veilig en modern station wordt met alle voorzieningen die daar bij horen. Samen met de andere verbeteringen voor de reizigers wordt het voor veel mensen aantrekkelijker om voor het OV te kiezen i.p.v. de auto. Zo wordt de Noord-Zuidlijn voor iedereen een aanwinst.In het najaar volgt nog een bijeenkomst voor de raadsleden uit de regio over het vervoerplan. Tijdens de bijeenkomst zal de VVD Edam-Volendam al deze punten aankaarten en met klem aandringen op behoud van een directe verbinding tussen Volendam en Amsterdam-CS.

Voor vragen en/of opmerkingen m.b.t. dit vervoerplan kunt u contact met ons opnemen via edamvolendam.vvd.nl