Blauwe zone in Volendam!

Thema van de week is ontheffing van de blauwe zone in Volendam! Althans, het niet meer verstrekken van een 2e ontheffing voor 1 adres. Hoewel er meer speelde, zoals de Duurzaamheidstop van de Metropoolregio Amsterdam en de bestuurdersconferentie, is de ‘reuring’ over de parkeerevaluatie het onderwerp waar het om ging deze week.

De aanleiding was de bespreking in de gemeenteraad van de evaluatie van het huidige parkeerbeleid. Van nieuw beleid is namelijk geen sprake. Daarom heeft er geen participatie heeft plaatsgevonden. Achteraf duidelijk een verkeerde keuze. Er is geen sprake van nieuw beleid. Die evaluatie leidt wel tot bijsturen. En dat raakt inwoners en ondernemers. Wat dat betreft is parkeren net als het weer, of voetbal. Iedereen heeft er een mening over. En het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.

Maar even terug naar het beleid. De regel is al vele jaren dat er max 1 ontheffing in de blauwe zone wordt gegeven. In Edam werkt dat uitstekend. En in Volendam was nog een uitzondering van toepassing, waarbij 2 ontheffingen per adres werden afgegeven. Bij de evaluatie werd geconstateerd dat de parkeerdruk in Volendam, in tegenstelling tot Edam, was toegenomen. Ook werd geconstateerd dat er meer ontheffingen zijn afgegeven dan er parkeerplaatsen zijn. En dat klopt dus met het beeld dat ondernemers en inwoners in de oude kom in Volendam klagen over te weinig parkeerruimte. Vandaar dat de overweging was om het uniform te doen, iedereen gelijk te behandelen en geen uitzondering meer te maken in Volendam vanaf 1 januari 2020. Dat heeft ook nadelen, waaronder dat sommigen op vrije dagen hun tweede auto in een andere wijk, zonder blauwe zone en met een lagere parkeerdruk, zullen moeten parkeren.

Maar in de gemeenteraad werden hier vragen over gesteld. Met name Frank Zwarthoed van de VVD vond dat deze beperking een groter probleem vormt dan dat het oplost. Hij vond de beperking tot 1 ontheffing per adres niet nodig en dwong de toezegging af dat het college hier nog eens goed naar kijkt. Ook VD80 steunde dat. Daarom wordt er nu nog eens heel goed naar gekeken. Maandag heb ik een overleg met ambtenaren en dinsdag zal ik er ook in het college van burgemeester en wethouders op terugkomen.

Aan de ene kant zijn er meer ontheffingen dan parkeerplaatsen. En mag verwacht worden dat iemand met 2 auto’s die auto’s niet heeft om voor de deur te laten staan. En iedereen die om 9 uur naar zijn werk is en na 16.00 uur terugkomt, heeft geen last van de blauwe zone. Het probleem is dan beperkt tot vrije dagen, waarbij de auto op een iets grotere afstand moet worden geparkeerd. En dat zijn we niet gewend, maar is ook weer niet zo uitzonderlijk in het centrum.

Het gekke is wel dat de aard van de klachten nu van de ene op de ander dag heel anders is. Voorheen werd vooral geklaagd over tekort parkeerruimte. Er werden ideeën naar de gemeente gestuurd dat de bouwbusjes geweerd moesten worden, dat betaald parkeren moest worden ingevoerd (hoewel dat geld kost en problemen veroorzaakt in plaats van oplost) en nog wildere ideeën, die het college niet overnam. Nu vragen mensen vooral om het te laten zoals het is, want dat is goed (genoeg) en de 2e ontheffingen moeten juist blijven. Het kan verkeren!

En aan de andere kant zijn daar ook goede argumenten voor. De parkeerdruk is weliswaar toegenomen, maar ook nog steeds erg acceptabel. Een aantal blauwe zones wordt samengevoegd, zodat er meer ‘overloop’ mogelijk is. En op loopafstand van de meeste winkels en in de parkeergarage onder Havenhof is (bijna) altijd ruimte om te parkeren. In die zin is ook goed verdedigbaar dat de maatregel misschien te verstrekkend is in relatie tot het probleem. Een deel van de gemeenteraad zat wel op die lijn. En de reuring die is ontstaan onder inwoners wijst daar ook op.

Wordt zeker vervolgd!


Wim Runderkamp
Wethouder