De laatste aanwinst is de
metroverbinding van de Zuidas naar Amsterdam Noord, de Noord-Zuid (N-Z) lijn.
De NZ-lijn is vooral bedoeld om het verkeer te ontzien in de binnenstad van
Amsterdam. Maar helaas is dit niet voor iedere busreiziger uit Edam-Volendam
een aanwinst en wordt het in de nieuwe concessie wederom een verplichte keuze
met extra overstappen en reistijd.
Verplicht naar Noord, volle bussen naar Centraal Station Amsterdam
De VVD had vanaf het begin al
grote vraagtekens bij de stelling van de Vervoerregio dat de reizigers naar
Centraal Station (CS) er qua reistijd niet op achteruit gaan via de N-Z lijn.
EBS (huidige bus vervoerder) moest vanaf de start van de N-Z lijn minimaal 70%
van de bussen naar Noord sturen en maximaal 30% naar CS.
Bijna een jaar na de opening van
de N-Z lijn, blijkt dat meer dan 60% van de reizigers nog steeds met de bus
naar CS reist. Ook uit de verschillende bewonersraadplegingen is er weerstand
om gebruik te maken van de N-Z lijn, vanwege extra overstappen en reistijd. VVD
raadslid Jan-Jaap Surie maakt dagelijks gebruik van de bus naar CS: ‘De bussen
die nog wel van en naar CS rijden zitten overvol tijdens de spits’.
Nieuwe concessie: enerzijds verbeteringen, maar het liefst nog minder
bussen naar CS
Ondanks deze gegevens wordt door
de Vervoerregio Amsterdam in het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie
nog steeds vastgehouden aan dezelfde verdeling van het aantal bussen naar CS en
Noord. En als de bus naar Noord rijdt, mag er niet worden doorgereden naar CS.
En maximaal 2 buslijnen per gebied (Zaandam, Waterland en Purmerend) mogen naar
CS.
Naast de reden om zoveel mogelijk
(bus)verkeer te weren uit de binnenstad van Amsterdam, vermoedt men dat dit ook
te maken heeft met de exploitatie van de N-Z lijn. Positieve veranderingen zijn
er ook, zoals: de inzet op een hogere kwaliteit van de dienstverlening
(veiligheid, reisinformatie), zitplaatsgarantie (maximaal 10 minuten staan) en
duurzame bussen (zero emissie).
Doelstelling VVD: optimaal buslijnennet dat aansluit bij de behoefte
van de reizigers
De VVD zal zich hard maken om in
ieder geval de huidige buslijnen 314 en 316 te behouden naar CS. Verder zal de
VVD duidelijk kenbaar maken dat enquêtes onder gebruikers en verkregen
reizigersdata aantoont dat het voorgestelde Programma van Eisen nog beter kan
aansluiten bij de behoefte van de reiziger.
Het is nog niet optimaal, want de
restrictie van maximaal 2 buslijnen per gebied en maximaal 40% van de busritten
naar CS, zorgt ervoor dat de vervoerder een mogelijkheid wordt ontnomen om een
efficiënter plan in te dienen. Een efficiënte dienstregeling leidt tot een
betere reizigerservaring, lagere kosten en/of meer ruimte op andere lijnen voor
de vervoerder.
Het zou zonde zijn als deze kans
niet wordt benut om de klanttevredenheid nog beter te maken. Samen met de
voorgestelde verbeteringen krijg je mensen de auto uit het OV in. Dat er ook
minder druk komt op de files is alleen maar meegenomen.