Centraal Station moet zonder overstap bereikbaar blijven

Regionale samenwerking wordt steeds belangrijker. Of het nou gaat om zorg, wonen, werken of verkeer, ingrijpende keuzes worden regionaal gemaakt. Daarom is een netwerk steeds belangrijker. Neem de Stadsregio Amsterdam (SRA). De SRA gaat onder andere over openbaar vervoer. De gemeenten Edam-Volendam en Zeevang worden daarin vertegenwoordigd door VVD-ers Emile Karregat en Dorèthy van den Heuvel-van Raaij.

Investering Station Amsterdam Noord

In de SRA is nu besloten om bijna € 40 miljoen te investeren in het busstation Amsterdam Noord, als eindpunt van de Noord/Zuid-metrolijn. In 2017 moeten beiden het klaar zijn. Het station gaat een zeer belangrijk vervoersknooppunt worden aan de noordkant van Amsterdam. En de bedoeling was dat alle bussen uit heel Waterland bij Amsterdam-Noord zouden stoppen.


Niet verplicht overstappen

Maar veel mensen reizen niet naar Amsterdam (Zuid), maar verder. En in Amsterdam-Noord is geen treinstation of verbinding naar Oost of West-Amsterdam. Dat leidt voor veel mensen tot extra overstappen en dus tot tijdverlies. De VVD zet zich daarom in (lokaal, in de regio en in de SRA) om ook rechtstreekse busverbindingen met Amsterdam CS te behouden.


Second opinion is een succes

Mede door regionale samenwerking en inzet van de VVD, heeft een second opinion over de ‘Lijnennetvisie 2018’ (over de toekomstige busverbindingen) geleid tot meer aandacht voor de objectieve én subjectieve reistijdbeleving en reizigersgedrag.


Belangrijke uitwerking in de maak

Op dit moment worden door de vervoerders de vervoersplannen gemaakt die rekening houden met de Noord/Zuid-metrolijn. Daarin zal duidelijk worden welke buslijnen vanaf 2018 zullen stoppen in Amsterdam-Noord, doorrijden naar Amsterdam CS en in welke frequenties. De lokale VVD zit er, ook in de regio waar de beslissingen vallen, bovenop!