Neem het programma van eisen voor de aanbesteding van de streekbussen. Edam-Volendam werkt samen in de Vervoerregio Amsterdam. En deze week bespraken we dat eisenpakket dat nu ter inzage ligt, de verhouding bussen die naar Amsterdam Noord zal gaan en die naar het Centraal Station zullen gaan (maximaal 2; zoals nu ook het geval is). Ook de toeristenbussen zijn meegenomen en daarop kunnen inschrijvers zich extra profileren, met als inzet dat er minder touringcars deze kant op hoeven komen.
Een ander voorbeeld is de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Een samenwerking waar de hele metropoolregio waarschijnlijk aan mee gaat doen en die getrokken wordt door het Amsterdam Economic Board. Met als inzet om slimmer en beter aan de slag te gaan met haalbare acties rond duurzame logistiek.
Nog weer een ander voorbeeld betreft het OV Toekomstbeeld. Daarin staat bijvoorbeeld de ambitie dat intercity’s stoppen in Purmerend op weg naar Amsterdam. Voor Volendam is opgenomen dat we dan met Hoogwaardig Openbaar Busvervoer sneller bij die intercity’s kunnen komen, wat - afhankelijk van je bestemming - weer voordelen heeft zoals minder overstappen en een kortere reistijd.
Een samenwerking die niet verkeersgerelateerd was, was een interview dat ik deze week gaf in het kader van de Omgevingsdienst IJmond. Die omgevingsdienst controleert, en handhaaft zonodig, bij bedrijven op milieuovertredingen. Het is een organisatie waarin de regio Waterland samenwerkt met de regio IJmond en die wat mij betreft uitstekend bevalt.
En in het kader van samenwerken met inwoners mocht ik deze week een hele stapel handtekeningen in ontvangst nemen van de bewoners van het Oorgat. Zij maken zich grote zorgen over onder meer de drukte en verkeersveiligheid. En daar komt dan nog bij dat er diverse bouwprojecten plaatsvinden en nog een project Dijkversterking uitgevoerd gaat worden. Er zijn mede in dat licht bijvoorbeeld zorgen bij een aantal bewoners dat er een permanente weg komt, ergens tussen de Lokkemientjesweg en de dijk nabij het fort Edam. Dat is een zorg die mensen kunnen laten varen. Dat is een ballonnetje dat ooit is opgelaten en waar al heel snel geen draagvlak voor bleek.
En als het over samenwerken gaat, dan mag ik het Congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tenslotte niet vergeten. Deze week kwamen alle gemeentebestuurders van Nederland bij elkaar in Barneveld. Het congres is los van de formele besluitvorming, vooral nuttig voor de onderlinge contacten, succesverhalen en ter inspiratie. Zo had deze keer bijvoorbeeld de burgemeester van Mechelen een inspirerend verhaal. Daarnaast is er ook de bijbehorende gezelligheid, die weer goed is om elkaar te vinden. Zo bleek, netwerkende weg, dat LEF bijvoorbeeld ook al onder de aandacht is in de gemeente Aalten, uit de Achterhoek.
Kortom, deze week werd vooral gekenmerkt door allerlei onderwerpen waarop samengewerkt wordt. Er is bijna geen onderwerp meer, waar niet over wordt afgestemd. Daarmee wordt beïnvloeding op het juiste moment en het koersvast zijn steeds belangrijker.
Wim Runderkamp
Wethouder