Laat ik met deze week beginnen. Een afspraak met omwonenden van een toekomstige Brandweerpost in Kwadijk. Een met basisschool De Koningsspil Oosthuizen over de aanpassing van de kuslus. Een inloopbijeenkomst voor de inrichting van de Julianaweg ter hoogte van het voormalige Taxacostation. De eerste paal voor CarMar. Maar ook lange termijnzaken. Zoals een raadsvoorstel over de toekomstvisie op de fysieke leefomgeving/Omgevingsvisie, het uitvoeren van de visie Edam Vitaal of het al dan niet onderbrengen van sportaccommodaties in een gemeentelijk Sportbedrijf.
Toch was de rode draad deze week met diverse regionale overleggen: Bereikbaarheid:
- Overleg met de provincie over een tunnel in Broek in Waterland. Een eenbaansweg is niet toekomstbestendig, dus als het een tunnelbak wordt (voor 100+ jaar), maak die dan 2×2-baans. (https://youtu.be/iNUX0_gnkS0). Dat is – heel kort – de inzet van Edam-Volendam. Maar Waterland en Amsterdam zijn (beargumenteerd) bang voor een tweebaans(auto)weg, de verkeersaantrekkende werking en het effect op de A10. Gelukkig heeft de provincie het besluit nu aangehouden, zodat we na de provinciale verkiezingen in maart hopelijk nieuwe kansen kunnen creëren. Het gaat straks ergens over!
- Overleg met de provincie was er ook over het toestaan van tractoren op de N244. Om de leefbaarheid en veiligheid op het Westerbuiten in Edam te verbeteren. De kansen op succes zijn daar gegroeid en hopelijk komt er snel een proef.
- Verder waren er overleggen met alle wethouders uit Zaanstreek-Waterland, met de metropoolregio Amsterdam en ook nog in de Vervoerregio. Onder meer over de werkzaamheden en verbreding van de A7/A8 en een fietsverbinding Hoorn-Zaanstad. Om er een paar te noemen. Wegennetwerken zijn zeer complexe systemen, waar de Rijksoverheid, provincie, regio, HHNK en gemeenten allemaal een rol in hebben. Maar steeds nadrukkelijker komen de bereikbaarheidsproblemen in Waterland op de agenda.
- En dan het openbaar vervoer. De Noord/Zuidlijn heeft tot meer reizigers geleid. En er is inmiddels meer inzicht in de reizigersstromen, zodat in de nieuwe dienstregeling over een aantal maanden geoptimaliseerd kan worden. Op sommige routes worden aansluitingen verbeterd, op andere routes gaan meer lange bussen rijden. Het college is blij met deze verbeteringen.
- En dan speelde ook nog de nieuwe aanbesteding van openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland. Pas eind 2021 gaat de winnende busmaatschappij rijden, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Betaalbaarheid, comfort en betrouwbaarheid, zero emissie, van modaliteit naar mobiliteit, mobiliteit as a service. Het is een wereld op zich. Wat willen we? Wat kan er? Welke keuzes maken we? In de loop van 2019 gaan we de Vervoerregio helpen het te bedenken, bespreken, afwegen en verwerken in een bestek. Dat wordt zeker vervolgd!