Volendam blijft goed, wordt beter

In Volendam is het al prettig wonen en werken. Dat moeten we koesteren. Volendam heeft een bruisend verenigingsleven, er zijn talloze vrijwilligers actief en we zijn trots op onze (top)sporters, onze ondernemers en iedereen die voor elkaar klaarstaat. Toch kunnen er een aantal zaken beter. Dat haalt de lokale VVD uit de vele gesprekken die gevoerd zijn in het dorp het afgelopen jaar. Er zijn zorgen over betaalbaar wonen voor jong en oud en (verkeers)veiligheid. Daarnaast zien mensen graag dat er meer mogelijk wordt gemaakt, zoals het permanent maken van de (nu nog) tijdelijke terrassen, en meer kwalitatieve horeca aan- en authentieke evenementen op het Europaplein, zodat het plein ook echt goed benut en gezellig wordt. Dat willen we graag aanpakken.

Actieplan voor wonen

Er is een acuut tekort aan betaalbare (koop)woningen in Edam-Volendam. Jongeren en senioren willen graag snel een huis, maar de prijzen zijn hoog en er zijn weinig woningen beschikbaar. Daarom heeft de lokale VVD een actieplan voor wonen gelanceerd. Zo moeten er snel huizen gebouwd worden op de Lange Weeren. Op het hele gebied en niet alleen de helft, zodat er een ruime, groene wijk ontstaat. Uiteindelijk moet de Lange Weeren ruimte bieden aan zo’n 1180 woningen, waarbij we bouwen voor de lokale vraag.

Daarnaast wil de VVD startersleningen beschikbaar stellen voor jongeren (zodat ze makkelijker aan een huis komen) en willen we maatregelen tegen huisjesmelkers zoals een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw.

Jongeren en senioren verdienen een kans op een betaalbare (koop)woning. De lokale VVD wil er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen.

Veilige wijken en verkeer

In het Middengebied (en in de Singelwijk) is al jarenlang sprake van vervelende overlast door jongeren. We horen dat sommige inwoners niet meer langs bepaalde delen van hun wijk durven lopen en fietsen. Dat is onacceptabel. In goed overleg met de buurt heeft de lokale VVD het voor elkaar gekregen dat er maatregelen zijn genomen, zoals de mogelijkheid om ‘slimme mosquito’s’ te kunnen plaatsen die door bewoners zelf kunnen worden aangezet. Ook moeten er boetes aan overlastgevende jeugd én hun ouders worden opgelegd bij het bezit van zwaar vuurwerk en/of intimiderend en dreigend gedrag. De lokale VVD wil ook dat in overleg met de buurt gekeken wordt of er eventueel mobiele/tijdelijke camera’s nodig zijn. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het rustig blijft in de wijk, maar we zullen blijvend de vinger aan de pols houden.

Hoewel veel inwoners in Volendam heel fijn wonen, horen we dat er in sommige straten overlast is van te hard rijden. Door slimmere inrichting van wegen waar regelmatig te hard wordt gereden, beter zichtbare verlichting op oversteekplaatsen en effectievere handhaving wil de lokale VVD dit probleem aanpakken.

Gezellig en levendig centrum

De VVD heeft er in samenspraak met andere partijen in de gemeenteraad voor gezorgd dat horecaondernemers extra terrassen konden aanleggen. Die regeling geldt tot 1 januari 2023. Wij willen dat de extra terrassen, die geen overlast geven en erg worden gewaardeerd, zoveel mogelijk permanent worden gemaakt, zoals op de loswal aan de haven. Dat is goed voor de gezelligheid in het centrum waar de toerist én inwoners volop genieten van wat de horeca biedt.

Daarnaast moeten er meer authentieke evenementen mogelijk zijn in de Oude Kom, zoals op het Europaplein. Denk aan een klederdrachtfestival, een kerstmarkt of optredens van lokale artiesten. Zo wordt het plein beter benut. Het historische karakter van de haven wordt weer in volle glorie hersteld door de terugkeer van karakteristieke schepen en botters. De lokale VVD wil de havengelden verlagen of afschaffen voor deze schepen.

Tot slot

Wie gaat ervoor zorgen dat Volendam mooi blijft en beter wordt? Zijn dat de politici die langs de kant staan te roepen dat alles slecht is? Politiek is geen spelletje. Daar moeten mensen zitten die problemen willen oplossen, voor jou.

Daar gaan wij voor knokken met ons topteam, waaronder Emile Karregat, Frank Zwarthoed, Wim Runderkamp, Danny van Noorden, Berry Schilder en Mark Schokker. Zodat de dingen die goed gaan in Volendam goed blijven. En dat de dingen die beter kunnen ook echt beter worden.

Daar kun je voor kiezen. Kies 14, 15 en 16 maart VVD Edam-Volendam.