Jeugd Triade wil ruimte en vrijheid

Vandaag sprak de VVD met de leerlingenraad van de Triade in Edam. Net als een paar weken geleden in Volendam, waren ook nu onze vragen: Wat wil de jeugd zelf? Wat vooral niet? Wat kunnen ze zelf doen? En willen ze dat? Het beeld was gelijk aan de reacties en meningen die we al eerder hoorden op het Don Bosco College.

De jeugd wil graag buiten hangen, maar niet tot overlast zijn. Ze willen samen met leeftijdsgenoten bij elkaar komen, zonder een meeluisterende volwassene. Als we aan 12-18 jarigen vragen waarom het niet drukker is als bijvoorbeeld CBW activiteiten organiseert in de Singel of de PX, dan is dít een van de belangrijkste redenen die ze zelf aangeven.

Een andere is dat middelbare scholieren niet meer komen als groep 8-ers er ook zijn. En dat bovenbouwers niet komen als brugpiepers komen. En zo zijn er nog een paar. Er wordt door de jongeren op de Triade en eerder al op het DBC zelfs aangegeven dat ze de PX en Singel niet zullen missen als daar voor hen niks meer georganiseerd zou worden. Een eye-opener gelet op de forse subsidies die hier elk jaar voor verleend worden. En gelijk een signaal dat er werk aan de winkel is als het gaat om de doelstellingen van de gemeente.

De VVD is blij met alle informatie. We zullen dit ook gaan delen met onder meer CBW. De kansrijke mogelijkheden liggen bij kleinschaliger, exclusievere feestjes, op vrijdag in plaats van zaterdag. Laat ze zelf de muziek draaien en bepalen en zorg dat er niet nadrukkelijk volwassenen meeluisteren. En als het grootschaliger wordt, zorg dan voor populaire muziek die aansluit bij de cultuur en kies niet voor (dezelfde) rappers.