3de Ontsluitingsweg en renovatie Julianaweg

In december van vorig jaar hebben we u op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen van de bereikbaarheid in Edam-Volendam. Vorige week is een nieuwe stap gezet voor de renovatie van de Julianaweg. En deze week kwam de gemeente Edam-Volendam met geweldig nieuws over de 3de ontsluitingsweg.

De aanleg van de 3de ontsluitingsweg kan beginnen!

U heeft het goede nieuws vanuit de gemeente waarschijnlijk al gelezen: het laatste bezwaar is ingetrokken, waardoor de aanleg van de 3de ontsluitingsweg onherroepelijk is. Wethouder Runderkamp (VVD): ‘Nu kan er eindelijk een grote stap gezet worden in het verminderen van de verkeersdruk in de gemeente. Iets waar we met z’n allen al heel lang voor werken en mee bezig zijn kan nu eindelijk vorm gaan krijgen.

Dit is geweldig!’ De details van de werkzaamheden worden binnenkort bekend, waarna er volgend jaar gestart kan worden met de aanleg. Deze weg zal veel verlichting geven op de Singelweg en de Julianaweg, waardoor de doorstroming toeneemt.

Participatie renovatie Julianaweg

Door de Corona-maatregelen zijn de fysieke bijeenkomsten ook voor de raadsleden beperkt. Gelukkig is er voor de interactieve themaraad over de Julianaweg een oplossing gevonden door het bouwteam van dit project. In kleine groepen in ruime kamers kon iedereen van de gemeenteraad zijn input geven op de voorgenomen renovatie.

Vanuit de VVD zijn als belangrijkste punten meegegeven: Veiligheid voor voetgangers en fietsers, doorstroming verbeteren en zwaar verkeer zo goed mogelijk verspreiden, zónder een verplichtende knip voor vrachtwagens ter hoogte van de Van Baarstraat omdat hierdoor sluipverkeer kan ontstaan en dit meteen ook een grote extra investering zou vereisen aan de Dijkgraaf de Ruiterlaan. De volgende stap in dit project is participatie met alle belanghebbenden. We hopen dat het bouwteam ook hier creatief is met het vinden van oplossingen, zodat iedereen zijn stem kan laten horen.

De VVD is blij dat eindelijk de 3de ontsluitingsweg er komt. En dat de gemeente voortvarend te werk gaat met het project renovatie Julianaweg. De bereikbaarheid van onze gemeente is een speerpunt van de VVD, we houden u op de hoogte!