Miljoenenstrop en huisvesting ambtenaren nog steeds niet opgelost

Al jaren hebben we binnen onze gemeente een probleem met de huisvesting van ambtenaren. Het gemeentelijke kantoor aan de Mgr. Veermanlaan verkeert in zo’n slechte staat dat ambtenaren ziek worden. Ondanks een zeer dure verbouwing van 6 weken in 2013, was er na 1 maand alweer lekkage en zijn de klachten niet weg.

Oplappen in plaats van oplossen

Nu heeft het college wéér een onderzoek gedaan en zijn er wéér extra maatregelen nodig. De ervaring leert dat elke euro die in de Mgr. Veermanlaan gestopt wordt, een verspilde euro is. De VVD is voor een oplossing in plaats van lapwerk.

College: locatie belangrijker dan gezondheid

De gemeenteraad besloot in 2013 de ambtenaren van de Mgr. Veermanlaan te verhuizen naar HHNK. Dat loste in één klap het gezondheidsprobleem en het tekort aan kantoorruimte op. Ook voor de langere termijn, na de fusie met Zeevang. En zonder dat het extra geld zou kosten. Een win-win-oplossing dus.

Schoenen verkopen voor je nieuwe hebt

Maar na de verkiezingen in maart liep het anders. Lijst Kras/VD80/CDA draaiden het raadsbesluit en daarmee de oplossing terug. Het college schrijft dat zij de locatie van HHNK in Edam het probleem vinden. In plaats van de gezondheidsklachten en het tekort aan ruimte. HHNK werd te koop gezet en wordt binnenkort verkocht. Voor de helft van de prijs (!) en daarbovenop nog allerlei eisen van de koper. Over een andere oplossing hebben we nog niks gehoord. De VVD heeft dan ook nog veel vragen. Wij vinden dat je niet je oude schoenen moet wegdoen, voordat je nieuwe hebt.

Miljoenen-strop

Om hun wethouders te kunnen laten zitten, kochten VD80 en CDA (met PvdA) in 2011 het HHNK-complex voor € 3 miljoen. Nu, na 3 jaar leegstand (en dubbele lasten van meer dan € 1 miljoen), verkopen VD80 en CDA (nu met lijst Kras), het complex met een extra verlies van € 1,5 miljoen belastinggeld. We schreven het al eerder, pluche mocht wat kosten. Dit is de grootste gemeentelijke strop in járen. En het lost ook nog eens niks op.

Oplossing blijft nodig

De VVD had ingezet op het betrekken van de lange termijn en de fusie bij het gezamenlijk zoeken naar een oplossing voor de gezondheids- en ruimteproblemen. Helaas is nu overduidelijk dat Kras/VD80/CDA de kiezer voor de gek hebben gehouden – wij zijn nu (veel) duurder uit en problemen zijn niet opgelost. Het lijkt vooral te gaan om politiek gezichtsverlies koste wat kost (letterlijk) te voorkomen. Om de deur naar de goedkoopste, snelste en voor de langere termijn beste oplossing snel dicht te gooien. En het alternatief? Dat wordt gezocht in nieuwbouw. Alsof het nog niet miljoenen genoeg gekost heeft.

De VVD hoopt dat iedereen dit goed tot zich door laat dringen. Toch kijken we vooruit, want de miljoenenstrop kunnen wij niet meer voorkomen. En een gedegen toekomstbestendig plan voor fatsoenlijke ambtenarenhuisvesting, ook voor ambtenaren uit Zeevang, blijft nodig. Liever nu in een keer goed, we kunnen het geld maar een keer uitgeven.