VVD wil kwaliteitshoreca op Europaplein, geen fastfood of take-away

Al jaren was het Europaplein onderwerp van discussie. Sinds de trammetjes niet meer rijden in het gebied waar eerst het station van Volendam gevestigd was, is er aan het gebied weinig meer gedaan. Het kale, grijze centrum met de vele autobewegingen en het totale gebrek aan uitstraling is voor veel bewoners, ondernemers en dorpsgenoten daarom een doorn in het oog.

Volendam verdient een echt dorpshart

Al heel lang pleiten verschillende partijen, met Lijst Kras voorop, voor het creëren van een sfeervol Europaplein. We zijn blij dat de raad nu heeft ingestemd met een plan dat het centrum weer een mooi aangezicht geeft. Een wandelpromenade van het begin van de Zeestraat tot het Europaplein, gelegd met klinkertjes en verlevendigd met bomen. Een dorpshart dat je weer je dorpshart mag noemen.

Onderdeel van het plan is ook om lichte horeca toe te laten op het Europaplein. Een terrasje, een glaasje wijn, u kent het wel. Maar dan moet die lichte horeca wel een kwalitatieve uitstraling hebben. Een fastfoodrestaurant, een take-away, felle neonlichten en schreeuwerige reclame-uitingen horen daar in ieder geval niet bij. Het is de VVD een doorn in het oog dat de regels dit nog wel toelaten terwijl het duidelijk niet de bedoeling is van het plein. In het plan staan immers de woorden ‘intiem’, ‘een plek met een uitnodigend karakter’, ‘passend in de karakteristiek van het dorp’ om het nieuwe centrum te beschrijven. Niet bepaald woorden die passen bij fastfood en take-away.

Motie aangenomen

Daarom heeft de VVD, samen met de coalitiepartijen, een motie ingediend om dit te borgen. Zonder heel technisch te worden: het is mogelijk om de kwaliteit die je verwacht op het plein ook in de regels toe te passen, ook als het gaat om schreeuwerige reclame-uitingen. Het is nu aan het college om deze uitspraak van de raad, waar naast de coalitie ook PvdA en GroenLinks mee instemden, uit te voeren.

Kwaliteit en intimiteit

We zijn als VVD blij dat het Europaplein weer het centrum wordt waar je trots op kunt zijn. Bij een plan met deze omvang zal er onvermijdelijk kritiek zijn, maar wij zijn er van overtuigd dat ons centrum meer verdient dan de verzameling asfalt en beton dat het aanblik nu siert. Een mooi centrum met kwalitatieve horeca en winkeltjes in het hart van Volendam.