Onsmakelijk dat inwoners Volendam worden neergezet als ‘Hitlers’

Vanochtend verscheen in de Volkskrant deze prent bijna pagina groot waarop een Volendams gezin in traditioneel kostuum te zien was. Op de gezichten van de gezinsleden in traditionele kledij heeft de cartoonist een Hitlergezicht geplakt. Hiermee worden al onze inwoners weggezet als fascisten en dat is niet bepaald normaal.

Het artikel bij de prent gaat over buitenlandse journalisten die als aasgieren naar Volendam, Urk en Almere komen om te kijken wat het ‘PVV-effect’ is. Dat wordt ‘opgeleukt’ met de cartoon waarop Volendammers staan geposeerd met Hitlergezichten. Wij vinden het onsmakelijk dat onze inwoners hiermee allemaal in een zeer foute hoek worden gedrukt. Ook die mensen die nooit voor een camera hebben gestaan.

Tuurlijk, de Volkskrant zal het vast satirisch bedoelen en heeft de vrijheid om dit te publiceren. Maar wij vinden niet dat mensen die zich zorgen maken over de komst van vreemdelingen, de immigratiestroom en of Nederland nog wel Nederland blijft moeten worden weggezet als racisten. Integendeel, we moeten die zorgen serieus nemen zonder te vervallen in de negativiteit en bitterheid van Geert Wilders. Die bovendien niet met oplossingen komt..

Want we zijn trots op ons land en op ons dorp. Van hardwerkende mensen die hun handen uit de mouwen durven steken, niet zeuren maar zich wel af en toe zorgen maken hoe het gaat in Nederland. Of in de EU. Dat mag best. Want er gaat een hoop heel goed in Nederland maar er kunnen ook veel dingen beter. Dan helpt het niet als onze inwoners collectief een extreemrechts, muf stempeltje krijgen. Wij weten met z’n allen veel beter dan dat.